vrijdag, juni 10, 2011

Huisbewaking via IP-camera

(last updated: maart 2013)

Ik overweeg het huisbewaking-systeem uit te breiden met een camera. Ik heb gekeken bij Axis, heb een test van eind 2009/begin 2010 van computertotaal gezien (en vond nu net nog deze recente test bij TomsGuide , waarin ook lees over LiNK, een systeem waarmee je dan veel meer sensors kunt koppelen), ken Mobotix en vele andere merken, weet denk redelijk wat ik wil:

- goed nachtzicht lijkt me belangrijk,
- lijkt mij dat je dag en nacht gezichten moet kunnen herkennen (dus megapixel resolutie),
- goede detectie hebben van beweging,
- beelden kunnen opsturen via email en ftp,
- camera moet eenvoudig te bedienen zijn (ik ben wel handig, maar wel fijn als er goede software bij zit),
- bedraad (UTP) en wifi aansluitbaar zijn (lijkt me handig/flexibeler dan bv alleen bedraad).

Ergens las ik ook dat IPv6-ondersteuning handig is, omdat we daar nu op redelijke termijn toch wel op overgaan en je dan wel wil dat je camera dat aankan. Ik las dat sommige camera's nog uitgangen hebben om evt andere apparatuur aan te sturen/signalen af te geven.

Kunnen inzoomen en pannen klinkt leuk, maar ik denk dat dat voor mij minder belangrijk is: ik ga niet continu zitten kijken, maar wil vooral bewaking tijdens afwezigheid, en zorgen dat beelden dan off-site zijn en evt een seintje krijgen, mocht ik dan online zijn. Wat dat aan gaat was de feature van 1 Axis-cam wel leuk (M1054): die heeft een LED die bij detectie aan kan, en die dan ook een pre-recorded boodschap kan afspelen.

Iemand nog tips :-)?

Update 4 juli 2011: gekozen voor de dLink DCS-932L. Als ik de internetpagina gebruik om de camera-instellingen te wijzigen en ik gebruik Chrome, dan krijg ik helaas "Error 501 (net::ERR_INSECURE_RESPONSE)". In Safari krijg ik een melding van een ongeldig certificaat; die waarschuwing kan ik dan vervolgens negeren, zodat ik in Safari wel via internet de camera kan bedienen.

Nu overweeg ik nog een NAS. Op basis van de performance zoals SmallNetBuilder die meldt en andere info, trekt de Synology DS411slim me wel. Volgens een Tweaker zou je alleen even een temperatuur-modje er op los moeten laten. Voor ca 250 euro (excl harde schijven) heb je dan een NAS met heel veel features. Maar ja, ik denk al langer aan een NAS (en er staat er nog geen in huize Teeuwen ;-)). Een virtueel NAS lijkt me momenteel wel wat: ik heb al glasvezel, en dus een goede verbinding. Er zijn schijven in de cloud. Waarom geen kastje dat mijn LAN(apparaten) het idee geeft dat er een NAS is, terwijl alles in de cloud zit? De Nasuni-oplossing lijkt die kant op te gaan (maar is het voor mij nog niet).

De beelden opslaan in je huis is een optie, maar buiten je huis opslaan is nog veiliger. Mocht je de beelden van je camera in de cloud willen opslaan, kijk dan eens naar de volgende oplossingen: Sensr.net en Mangocam.

Update aug 2011: via een artikel bij iPhoneclub werd ik gewezen op deze IP webcam bij DealExtreme.

Update jan 2012: de Consumer Electronics Show komt er weer aan in de VS, met allerlei nieuwe apparaten. Zo las ik over deze nieuwe IP-camera's. Nieuwer is meestal beter (sneller, hogere resolutie etc), en/of meer waar voor je geld. Ook deze DropCam ziet er aardig uit.

Update maart 2013: ook een goed idee: maak van een Android telefoon een beveiligingscam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten