zaterdag, juni 11, 2011

School zegt: koop een rekenmachine van 100 euro

Vandaag kwam zoonlief met het bericht dat hij voor volgend jaar een grafisch rekenmachine nodig heeft, een TI84+.


Toen dacht ik: waarom een bijna 100 euro kostende 'computer' die 'alleen kan rekenen', terwijl je ook een app kunt kopen?!


Lastige voor de docent/school is natuurlijk wel: hoe controleer je of iemand met de telefoon spiekt, of er mee zit te rekenen? Maar ja, een grafische rekenmachine kun je zo programmeren dat je er ook mee kunt spieken.

En ik weet (nog) niet wat ze er mee op de school moeten gaan doen. Moet ik nog even navragen ;-).

Update 15/6: de school reageerde (snel, prima) met: "Het antwoord is eigenlijk heel simpel (op dit moment): in de klas (in alle leerjaren) is het gebruik van telefoons, iphones e.d. niet toegestaan. Bovendien mag een iPhone niet bij het examen gebruikt worden.". Kort gezegd: "het mag niet". Mmmm, zonder een toelichting/reden/argument geeft het me altijd het gevoel dat de uitvoerder van deze regel eigenlijk geen goed argument heeft (of, laten we de deur open houden, even vergeet te vermelden waarom dan niet). Ik ben natuurlijk benieuwd waarom niet. Achterlopende 'wetgeving', die wel een (in hoge mate programmeerbare, en oa van spiekbriefjes te voorziene) TI84 toelaat, maar geen smartphones, tablets etc?

Ik ga er geen punt van maken, maar de reaktie voelt wat onbevredigend :-). En voor de mensen die het zich afvragen: ja, ik ben nog steeds erg tevreden over de school en de docenten, en dit is geen hetze ofzo :-).

Update 24juni. Via TechCrunch las ik over deze gratis online webbased grafische calculator, die je dus ook met elke smartphone, iPad(-achtige) etc kunt gebruiken:

7 opmerkingen:

  1. Willem van Ravenstein2:03 a.m.

    Dat een GR alleen maar kan rekenen is een beetje onzin. Als 'zoonlief' ook schoolexamens moet maken en uiteindelijk examen moet doen heb je weinig keus. Koop zo'n TI84+. Met een beetje geluk zal de docent ook laten zien wat voor leuke en geinige dingen je kan doen met zo'n grafische rekenmachine. Het is niet alleen een rekentuigje maar ook een tabellenboekje en experimenteertuintje voor allerlei nuttige en leerzame wiskundige activiteiten! 
    Dus 'cheer up' sommige dingen zijn best geinig!:-)Mocht het niet lukken dan kom maar 's terug. Ik heb nog een heel pakket aan leerzame wiskundige activiteiten met de GR.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank Willem. Uiteraard zal ik dan aan zo' ding gaan, als dat nodig is. In principe blijf ik nog wel de vraag hebben waarom een apart apparaat nodig is: tabellenboekje etc kan ook prima op een smartphone?!

    Enne: ben niet cheered down hoor :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Raoul Teeuwen4:37 p.m.

    Ik heb de reaktie van de school toegevoegd Willem :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Willem Van Ravenstein10:16 p.m.

    Ik heb het afgelopen jaar 's geëxperimenteerd met een tentamen met reader, grafische rekenmachine, laptop, ipad, wat je maar wilt... in tweetallen. De resultaten waren ongelofelijk goed en geeft toch te denken! Wat zou er niet mogelijk zijn op deze manier? 

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Raoul Teeuwen8:06 p.m.

    "Ik heb het afgelopen jaar 's geëxperimenteerd met een tentamen met reader, grafische rekenmachine, laptop, ipad, wat je maar wilt... in tweetallen"
    Daar zou ik (en ik denk ook anderen) graag meer over lezen Willem. Heb je die test ergens uitvoeriger beschreven, of zo niet, is het interessant om dat nog te doen?!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Raoul Teeuwen8:06 p.m.

    Daar zou ik (en ik denk ook anderen) graag meer over lezen Willem. Heb je die test ergens uitvoeriger beschreven, of zo niet, is het interessant om dat nog te doen?!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Willem Van Ravenstein8:25 p.m.

    Ik heb op http://wiswijzer.blogspot.com/2011/04/toetsen-in-tweetallen.html al wel iets geschreven over toetsen in tweetallen. Ik heb dat in HAVO 4 ook wel 's gedaan en de ervaringen zijn verrassend.

    Je kunt moeilijkere vragen stellen en de resultaten zijn desondanks aanmerkelijk beter dan normaal. Nu ik daar zo over nadenk is dat ook niet zo gek natuurlijk want 'overleggen' en 'samenwerken' zijn de 'normale werkvorm'. Als de toets daarbij nauw aansluit werkt dat beter.

    Moeilijker vragen, onderzoeksopdrachten e.d. is toch uiteindelijk het hogere doel van dat wiskundeonderwijs. ICT hoort daar natuurlijk gewoon bij. Staat er misschien iets over in Wikipedia? Of ergens anders?

    Uiteindelijk is het doel van onderwijs kennis en vaardigheden opdoen. De manier waarop zou best wat vrijer mogen. Uiteindelijk moeten de leerlingen in hun eentje examen doen, maar op de weg daar naar toe mag het best heel anders...:-)

    Maar als ik nog een keer de 'geest' krijg zal ik er misschien op mijn weblog nog 's iets schrijven over toetsen en waarom toetsen niet toetsen wat we beogen te toetsen.:-)

    BeantwoordenVerwijderen