zondag, september 26, 2010

Video_TS branden op OSX


(Nederlands hieronder) Convert audio_ts and video_ts on a mac osx to iso so you can burn it to a disc and watch it on a DVD player? Use free AquaISO!

Dochterlief had wat Video_TS video / DVD materiaal, en wil dat graag op een DVD-schijfje, zodat ze die kon kijken op haar DVD-speler (momenteel een oude Xbox). Of ik kon helpen om dat onder Apple Mac OSX te doen. Omdat dit niet de 1ste keer is dat ik hier naar zoek, blog ik het dit keer maar even, kan ik het later terugzoeken ;-). Want het kostte me een paar uur en diverse schijfjes :-(.

Ik ken betaalde oplossingen (zoals het programma Toast en Dvd2One), maar wil het, als het net zo goed kan, gratis.

Hieronder staat nog welke opties ik allemaal heb geprobeerd, maar wat werkte voor mij/ons, was het volgende: AquaIso. Start AquaIso, geef aan waar de Video_TS staat en geef aan waar de ISO moet komen. De zo gemaakte ISO kon ik branden met Brand/Burn. Bron: ISO maken via de Terminal met hdiUtil.

Andere handige progjes voor OSX op video gebied zijn Handbrake , MacTheRipper en Fairmount (on-the-fly decrypten).


Wat allemaal niet lukte in mijn poging er een op de Xbox afspeelbare DVD van te maken:

Als ik in OSX 10.6 de map met de VIDEO_TS en AUDIO_TS-mappen open, en dan het icoontje in de bovenste rand van de map, het radartje, open, zie ik daar de optie 'Brand op schijf'. Klinkt goed, dus dat gedaan. Met de Mac DVD-speler kon ik de schijf afspelen, maar de Xbox weigerde dat.

Ik las op die OMT-pagina ook wat over 'brand-mappen' van OSX, kennelijk een standaard OSX-optie. Ook dat nog geprobeerd, maar ook dat werkt niet (de Xbox kon de schijf niet lezen als DVD-schijf). Ik vond al zoekend de reden: 'De reden dat het vanuit de Finder niet werkt, is omdat de Finder een DVD standaard formatteert als "Mac OS extended", terwijl een Video DVD als "DVD-ROM UDF" geformatteerd moet worden'. Ik snap niet waarom Apple dit niet beter regelt; geef dan duidelijk de keuze bij het branden, om de schijf wel/niet volgens UDF te branden.

Een andere optie is via het programma Brand / Burn. Dit programma kan ook ISO bestanden branden. Maar: je hebt de neiging om te denken dat je binnen dat programma voor VIDEO moet kiezen om een Video_TS-map te branden; als je vervolgens de Video_TS-map kiest, krijg je melding/vraag of je bepaalde onderdelen wil converteren. Dat voelt niet alsof dat een door een DVD-speler leesbare schijf oplevert. Ik las op OneMoreThing de tip: 'Wel de goede instelling kiezen: je moet "Data" branden: kies Data en sleep de TS-mappen daarin. Dan rechtsbovenin het Brand-scherm nog wel het goed formaat kiezen: 'DVD (UDF)' ipv 'Mac (HFS+)''. Maar helaas: de Xbox herkende de zo gebrande schijf nog minder (ook deze schijf werkte keurig op de Mac, dat wel).

Op een OMT-pagina las ik ook: 'Of maak een DVD image met DVDImager en brand die vervolgens met schijfhulpprogramma'. Hoe het zou moeten werken: sleep de Video_TS-map op het DVD-imager-icoon, en er wordt een ISO gemaakt, die je dan vervolgens bv met Brand kunt branden naar een schijf. Helaas: ik zag geen voortgang binnen DVD-imager/volgens mij deed hij niets.

PS1 (deze oplossing heb ik niet geprobeerd) Ik vond ook de volgende manier nog waarop je Video_TS-files zou moeten kunnen omzetten tot een leesbare DVD: 'Assuming that you have a group of VOB files (and all the other required files) in a Video TS folder:

- Open up the finder to show the Video TS folder.
- Then insert a blank DVD in the computer drive and wait for the message box to appear.
- Select the open finder window option and you will have a new finder window for the DVD drive.
- Drag the Video TS and Audio TS (If there is one) folders from the first finder window into the new DVD window. This copies all the files.
- The last step is to click on the "Burn" button in the corner of the DVD window.

The burn starts and appears to be a two pass process with verify. Assumming that you have good files and a good DVD, you should have a playable DVD
'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten