donderdag, september 23, 2010

Excel wachtwoord vergeten?


Een collega komt bij je, en vertelt dat hij het wachtwoord niet weet van een Excel. Of je kunt helpen. Sure, maar: hoe ethisch is dat? Hoe bepaal je of het zijn/haar informatie/Excel wel is?

Dus ik koos de korte route: een collega vraagt, en wij helpen. Ik vond 2 tools (waarnaar her en der ook veel verwezen wordt): Excel Password Recovery Master, Excel Password Remover en Free Word / Excel Password Recovery Wizard. De 1ste heb ik uitgeprobeerd, en daarmee wist ik 1 werkblad binnen 24 minuten (pc laten draaien, draaitijd oa afhankelijk van de specs van je PC) te ontdoen van het wachtwoord.

Aan het plaatje bij dit blogitem kun je zien waar in Excel 2003 je dan moet zijn om die gedownloade module te activeren. In Excel 2007 (met de zogenaamde ribbon-balk) werkt dat anders:

- open de xls
- klik linksboven op het Excel-icon
- kies OPTIES VOOR EXCEL
- kies INVOEGTOEPASSINGEN en klik dan START
- blader naar de xla (password.xla, die je kan downloaden op de genoemde site)

Daarna heb je achteraan een extra keuze in het menu, waar je de opties terugvind om 1 worksheet ed van wachtwoord af te helpen.

Ook altijd leuk is om zo'n file te openen in een online office variant (Google Docs, Microsoft Live Office, Zoho etc). Ik probeerde er een paar (waarbij soms de file te groot werd gevonden, of wat anders een blokkade vormde), maar bij ThinkFree Office lukte het me ook om die file te openen en een stuk van de beveiliging kwijt te raken :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten