maandag, oktober 27, 2008

Slimme web2.0 toepassingen voor het MKB


Vandaag bezocht ik het seminar "Slimme web2.0 toepassingen voor het MKB!". Handig dat dat seminar nu was: donderdag mag ik IT trends (met accent op 'verbinden') presenteren op een bijeenkomst van het Alfa-college, studierichting MultiMedia Design. Het event werd gedeeltelijke live gestreamed, en opnames van de workshops zijn in de loop van de komende dagen online te vinden op Mediaplazatv.nl.

11:48: na een kickoff met als main item het ShiftHappens filmpje, had Hessel van Oorschot de 1ste inhoudelijke bijdrage. Ik ken Hessel niet, maar heb de indruk dat hij een (web)ondernemer is. Zijn presentatie zou duidelijk moeten maken wat MKB aan Web 2 heeft. Ik heb wat bekende en wat nieuwe dingen gehoord, maar als ik de gemiddelde MKB-er was (ik denk maar even aan mijn schoonmoeder met een administratiekantoor), zou ik denken: ik weet het nu nog steeds niet.

Hessel geeft het gevoel dat er van alles gebeurt in web-land, misschien dat je wat moet omdat je anders de boot mist, maar daar blijft het wat mij betreft bij steken. Tuurlijk, er zijn (MKB-)bedrijven die wat aan de nieuwe web-toepassingen verdienen, bv de mensen van het door hem genoemde oDesk (omschrijf wat je nodig hebt en zoek in de wereld de mensen die er aan bij kunnen dragen). Of hij zelf als web-bedrijfje met leuke web-projecten.

Zie zelf hoeveel slides er gaan over goede voorbeelden voor MKB en of het je dan duidelijk wordt: en nee, de aanwezigheid van de presentator met zijn praatje maakte voor mij niet veel verschil (maar kijk evt zelf op mediaplazatv en reageer evt op dit blog). Ik concludeer dan maar zelf dat het sterk afhangt van je sector. Een uitgever zal er meer mee te maken hebben dan een administratiekantoor. Natuurlijk zijn er online administratie-alternatieven zoals ReelEeZee, maar hoeveel mensen vertrouwen hun data liever toe aan een administratiekantoor dat ze kunnen bezoeken, de mensen in de ogen kijken?! Dat noemt Hessel ook: zorg dat mensen je vertrouwen, want dat is zeer belangrijk als je wil dat mensen bij je (blijven) kopen. Als je je ander voordoet, niet 'echt'/eerlijk bent, hebben mensen dat snel door.

In die zin is er weinig nieuws ten opzichte van voor Web 2.0., en misschien stimuleert Web 2.0 leveranciers wel om eerlijker te zijn?! Een ander belangrijk punt (niet genoemd tijdens dit seminar): als je ergens je data onderbrengt (bv 'in de Cloud' (op het web)) zorg dan dat je altijd bij je data kunt, zodat als de partij/leverancier wordt overgenomen, je evt naar een ander kunt MET je data. Nog een leuke site die Hessel noemde: PersonalGifts.nl.

Pauze: leuk bericht over wat internet doet met onze hersenen... Ik zie regelmatig onderzoek naar gevolgen voor de hersenen, en voor mijn gevoel zie je ook hier zowel (veronderstelde) positieve als negatieve effecten. Ik lees ondertussen dit en begrijp dat we binnenkort een boek-/leesverslag kunnen verwachten ;-).

12:20: Martijn Planken gaat in op jeugd en gedrag/de nieuwe generatie. Hij heeft gedragswetenschappen gestudeerd. Na de Baby Boomers (geboren in '50), generatie X ('70), Y ('90) is er nu de generatie C: welvaart, veel keuze, veel beschikbaar, 10 soorten hagelslag, je hoeft niet meer naar de bibliotheek etc. Grappig dat ik net in de pauze dat item over internet & hersenen las :-). Martijn laat wat dingen uit de oude doos zien (WP 5.1, Chriet Titulaer etc). (FrankWatching is hier overigens ook en is ook aan het life bloggen nu en had ook al de URL van de presentaties). Volgens Martijn is generatie C een reaktie op de hippies van generatie Y die vooral "ik-ik-ik" was: nu is het meer samen, communicatie, relaties aangaan. Je moet overal contact hebben, overal instant messagen, bellen, sms-en... (RT: of het nu tegenwoordig minder ik-ik-ik is, vraag ik me af).

Martijn vertelt dat iedereen nu publiceert. Burger journalistiek. Youtube. iReport. De Time die YOU (u, wij, ik) uitroep tot mens van het jaar. Maar dat niet iedereen publiceert: vooral veel volgers (zie ook mijn presentatie, gelinked in het begin). Je moet zorgen dat je de actievelingen bindt en dat die dan reclame voor je gaan maken: gaan bloggen, viral marketing... Als je deze generatie als werknemer wil moet je ze de ruimte geven, ze willen ook een goede balans met priveleven. En flexibiliteit: afgerekend worden op output ipv aanwezigheid/tijd. Aldus Martijn. Maar de relatie met Web 2 vind ik wat ver gezocht. Een oudere presentatie waarin veel slides zitten die Martijn ook nu weer gebruikt vond ik bij Slideshare vanaf slide 42 (86-108 heeft hij deze keer niet behandeld).

Goed: de 1st workshop-ronde. Ik kies voor Martijn Planken. Hij gaat het hebben over "Nieuwe manieren van Communiceren met de nieuwe Generatie". Martijn reageert op een vraag uit de zaal: dat de oudere generatie altijd al heeft gezegd dat de jongere generatie oppervlakkig is (al sinds Plato). Hij noemt een rapport van ABN met 3 megatrends. 1) Anytime, Anyplace, Anywhere. "Be prepared" (geef medewerkers de tools die ze kennen, zoals Hyves) (RT: leuk, kun je professioneel gebruiken, maar je moet de werknemers de kost geven die prive zitten te Hyven etc in de baas zijn tijd ...Ah, daar start vervolgens ook een discussie over met de zaal ... Het verbieden van bv Hotmail en MSN wordt ook lastiger: Microsoft zorgt met Unified Communications dat Messenger en Hotmail etc ook gekoppeld worden aan Outlook, Office Online, Sharepoint etc). Er volgt een SMS-lees-testje. Dat jongeren slechter zijn in intepretatie van non verbale communicatie. Het lijkt wel een ouderavond over de jeugd van tegenwoordig irt technologie, of een basis cursus MSN-en/SMS-en. Ik dacht dat het ging over MKB en Web 2?

Veel discussie met de zaal, bv dat MKB vooral behoefte heeft aan mensen die wat kunnen, niet mensen die goed kunnen zoeken. Martijn: "Waarom hebben wij een kantoor?". De zaal: gevoel om ergens bij te horen. Scheiding wonen en werken. Martijn laat het veel aangehaalde voorbeeld zien van Interpolis dat in 1993 al een andere kijk op kantoor implementeerde. Discussie met de zaal over hoge kosten voor spannende kantoorconcepten. Zaal: gaat dit niet heel erg over hogere functienivo's? Martijn: tuurlijk, voor elke branche is een andere oplossing nodig. Martijn laat wat plaatjes van het (speelse, afwijkende) Google-kantoor zien. "Op Google Labs zie je wat er zoal creatief wordt bedacht".

Trends 2: Mediaconvergentie. Ah, meer slides uit de presentatie die ik van Martijn vond. Apparaatjes waarop je tegenwoordig steeds meer kunt: bellen, radio luisteren, mp3, tv kijken ... en overal. Of een TV waarop je internet. Mensen gaan versnipperder om met media(consumptie), dus als content aanbieder moet je kijken hoe je je content zo goed mogelijk op zoveel mogelijk kanalen aanbiedt. ... De cloud, SaaS, Google Docs. Wat is de relatie met de titel van je presentatie Martijn? Nemen we aan dat de jeugd ook al die nieuwe mogelijkheden gebruikt? Kans is groot, maar dit lijkt meer een trends-presentatie :-). Het nieuwe kantoor van Microsoft wordt genoemd. Tot slot: Twitter, b.v. Maxime Verhagen (maar geen tijd om te bespreken wat de mogelijkheden zijn).

2de ronde workshops: "Google Adwords; Gevonden worden op het web". Verzorgd door Sander Prinsen van Storm Search. Eerlijke intro: "niet echt web 2.0, we gebruiken zo min mogelijk mooie kreten, zoekmachinemarketing is eigenlijk vrij eenvoudig". Kijk, dat is nu een stijl die mij aanspreekt. Sander vraagt wie er al wat doet met bv Google AdWords: veel mensen in de zaal gebruiken het. Werkt het? "Geen idee". Leuk plaatje waar welke zoekmachines populair zijn: in welke zoekmachine je moet adverteren is dus afhankelijk van waar je je produkten wil slijten (Google in het Westen, Yahoo in het midden oosten, Baidu in China). Google speelt een rol bij 4 fasen van online aankoop-proces: orientatie, vergelijking, overweging & aankoop. 2 onderdelen van search engine advertising: betaalde advertenties (search advertising, vaak de bovenste links & de banner rechts) en organic search (geen advertising, wel Search Engine Optimization). Sander laat een eye-tracking-analyse zien: mensen kijken eerst en meest links bovenin (RT: overigens passen gebruikers zich m.i. aan: ik skip tegenwoordig de bovenste links al heel snel, omdat ik weet dat daar betaalde content staat). Sander laat zien hoe reclame-blokken tegenwoordig op steeds meer sites tussen content staat: hij laat een plaatje van GeenStijl zien waarop wat mensen een vlag verbranden, en daarnaast wordt oa geadverteerd voor goedkope vlaggen (zou de adverteerder die link in gedachte hebben gehad? Maar ja, links zijn nu nog wat 'dom', zonder rekening te houden met context). Vraag uit te zaal: moet je maar afwachten waar je reclame komt? > Nee, je kunt dat tegenwoordig helemaal tunen.

Succesfactoren: bezint eer ge begint: waarom doen we het/wat is de doelstelling (branding, sales, bezoekers trekken...). Brainstorm met collega's en/of klanten over bv zoekwoorden. Door de manier waarop Google advertenties plaatst, namelijk niet perse de hoogste betaler op de bovenste plaats, maakt het uit welke zoekwoorden je kiest en hoe je eea instelt: door optimalisatie krijg je meer exposure voor minder geld. Adverteren via het inhoudsnetwerk (de Google advertenties op allerlei sites) is vaak minder effectief dan adverteren bij zoekresultaten: bij die laatste zoekt de zoeker nl kennelijk naar iets wat je biedt en is naar je op zoek, bij de 1ste push je je produkten/diensten terwijl die persoon dat helemaal niet zoekt (ze zitten nieuws te lezen, waar dan jouw advertentie naast staat). Sander geeft me in 45 min het idee dat zeker de 1ste keer een goede consultant op dit gebied je veel fouten/valkuilen en leergeld kan besparen. Ben je geinteresseerd kijk dan even naar de presentatie van Sander (zodra die online staat). Tot slot toont Sander nog ontwikkelingen en laat bv Google Adsense for Games zien, waarbij je advertenties in games kunt laten plaatsen. En mogelijk zien we tzt TV-advertenties via Google: leuk, omdat dan TV voor MKB haalbaar wordt. Ook Google-advertenties op de radio zijn in aantocht.

En tot slot, de 3de workshop: "Lifehacking (slimmer werken en slimmer leven) voor het MKB" door Frank Meeuwsen. Sessie voor luie mensen. Alles zo eenvoudig mogelijk maken. Frank start met quote van Einstein Everything should be made as simple as possible, but not one bit simpler. Frank zit achter Lifehacking.nl. 1ste: Slimmer lezen (RSS). 90% van de zaal weet wat RSS is! Dat valt mee. Kijk ook eens naar RSS bij bv marktplaats. En voordeel is dat je het ook mobiel kunt gebruiken. Andere vorm van slimmer lezen: je email-box leeg houden (GTD: Getting Things Done).

Slim organiseren: scheid (halve) projecten van (kleine) taken of microtaken. Doe 1 taak tegelijk. Maak hapklare brokken. Maak de taken actief, dus niet "nieuwsbrief nov" maar "afspraak met nicoline plannen over inhoud nieuwsbrief nov". Frank raadt iedereen EverNote aan. Daarin synchroniseert hij "al zijn data" met al zijn apparaten: mobiel, PC's en op internet: als zijn huis affikt kan hij toch bij zijn verzekerings-polissen.

Slim zoeken: vraag aan de zaal "wie surft met Firefox": 75% ... Deze zaal is toch niet representatief voor Nederland. Ik kan me niet voorstellen dat de zaal representatief is voor MKB Nederland. Zitten hier vooral mensen zoals ik :-)? Consultants enzo? Frank vertelt over de (search) add-ons. En een leuke Google-maps hack: start Google maps, tik als vertrekadres je vaste adres, klik rechts, kies, sla op als favoriet en ken er (dat werkt alleen in Firefox) bv het label/keyword 'naar' aan toe. Tik vervolgens in je URL-regel naar en je krijgt een route.

Slim schrijven: gebruik Fingertype (of TypePilot, AutoExpander (voor de Mac) of AtiveWords): je tikt een (zelf te bedenken) afkorting voor elke willekeurige tekst die je vaker intikt. Scheelt weer tijd.

Slim samenwerken: wie weet wat Twitter is? ca 45% van de zaal ... Dit zijn dus nerds ;-). Er zijn er minder die zelf ook (nog) Twitteren. In NRC Next stond vandaag een artikel om email te vervangen door Twitteren met je collega. (RT: mijn indruk is nog steeds dat Twitter een hype is die nu vooral door hippe mensen wordt gebruikt, en die overgaat waaien ... leuk zolang er nog niet teveel mensen zijn die het doen, maar al snel verzuip je in de info. Dan is het argument: je kunt zelf kiezen wie je volgt: ja, dat komt neer op alleen de mails van bepaalde personen lezen :-)). Frank laat BaseCamp zien (RT: heb ik ook bij het MyBee-project uitgeprobeerd, maar daar werkte het wat mij betreft niet).
Lifehacking voor MKB 2.0
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: mkb lifehacking)

Waar ik benieuwd naar ben: of er nog een kritische kijk op het hele seminar komt van FrankWatching.com. Ik kreeg het idee dat het team van FrankWatching ingehuurd was door de organisatie. Slim. Ik had echter gehoopt dat FrankWatching altijd kritisch zou bloggen; wellicht moet ik nu concluderen dat ze dat soms dus niet doen :-(? Afijn: hun verslag een dag later biedt in ieder geval een mooi beknopt overzicht van alle sessies.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten