dinsdag, september 21, 2021

P1 splitter


Zelf je stroom- en gasverbruik inzien kan op veel manieren, en als je een slimme meter hebt, zul je dan vaak een kabel hebben aangesloten op de zogenaamde P1-poort van je slimme meter. Ik had dat ook, om verbruiksdata te kunnen gebruiken in Home Assistant (wat ik momenteel heb draaien op een Raspberry Pi4).

Maar wat doe je als je je verbruiksdata naar 2 apparaten wil sturen? Je hebt dan eigenlijk 2 P1-poorten nodig. Oftewel: je hebt een splitter nodig, die van je ene P1-poort er 2 maakt. Die splitters zijn er in diverse uitvoeringen, en met uiteenlopende prijzen. Het lastige: met alle mogelijke combinaties van meters en apparaten die je aan de P1-poort hangt, kan het zijn dat de ene splitter wel voor je werkt, en de andere niet.

Als klant van Pure Energie wilde ik mijn verbruiksdata niet alleen naar Home Assistant sturen, maar ook naar de Pure Energie Meter (PEM). Die PEM heeft stroom nodig. Nu levert de slimme meter via de P1-poort (een beetje) stroom. Ik las over P1-splitters, dat sommigen 'een opto-coupler' gebruiken, dat sommigen met een eigen voedingsadapter komen (ik wilde liever niet nog een adapter), dat bij sommige van de 2 poorten er 1 een Master- en de ander een Slave is en over actieve en passieve splitters. En ik dacht: hoe voorkom ik dat ik geld uitgeef en het dan niet werkt?

Ik kocht bij Robbshop de iungo P1 splitter. Maar ik vroeg me ook af: had ik geld kunnen besparen met de EARN-E-splitter? Dus ik mailde met de mensen van EARN-E over mijn configuratie en mijn twijfel, waarop ze me aanboden dat ik de splitter mocht testen. Dat heb ik gedaan, en wat blijkt: hun (voordelig geprijsde) P1-splitter werkt zonder probleem voor een situatie zoals de mijn. De PEM krijgt keurig zijn stroom, en zowel de PEM als Home Assistant ontvangen data vanuit de P1-poort-met-EARN-E-splitter. 

Werkt die splitter dus voor iedereen? Helaas is dat niet zo te zeggen. Sommige mensen sluiten bijvoorbeeld een laadpaal voor hun electrische auto aan op de P1-poort. In dat geval lijkt het (voor sommige merken laadpalen? En/of van je merk/model slimme meter?) handig om een zogenaamde 'actieve splitter' te kiezen, die de ene P1-poort splitst in 2 identieke poorten. Daarnaast las ik dat voor sommige mensen deze (https://www.allekabels.nl/rj12-kabel/7400/1288854/telefoon-splitter.html) splitter werkt, maar die heb ik dus niet getest en voor sommige mensen werkt die niet. En dat geldt ook voor bijvoorbeeld deze: https://www.tech4ushop.nl/p1h-005.html . Al met al blijft het nog een kwestie van 'proberen'.

Voor mijn situatie werken zowel de iungo als de EARN-E-splitter, met beide leveranciers was de ervaring erg fijn. Dus mijn advies als je een P1-splitter zoekt: overweeg eerst de EARN-E-splitter: dat scheelt je mogelijk geld. Nogmaals: elke situatie is anders, dus helaas blijf je de kans lopen dat het voor jouw combinatie niet werkt, maar de mensen van EARN-E verzekeren met dat als het niet werkt, je de splitter terug kunt sturen en je je geld terug krijgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten