woensdag, september 11, 2013

Laptop of tablet?

Een collega van me vroeg: "Ik heb een oude laptop met XP: ik wil wat nieuws, ook omdat XP niet meer ondersteund wordt: ik weet niet veel van computers en wil het wel veilig hebben. Moet ik een laptop kopen of een tablet? Ik hoef alleen maar wat te tekstverwerken, emailen en internetten". Waar ze al pratend aan toevoegde "Maar kan ik daar dan ook de belastingaangifte op doen? Dat wil ik wel kunnen,"

Een simpele laptop leek door die laatste toevoeging voor haar het best (ik vroeg nog: die ene keer, kun je dat dan niet doen op een PC/laptop van een kennis of van de zaak? Maar dat wilde ze niet).

Ik zocht even en zette wat links op een rij: mogelijk is de informatie voor meer mensen nuttig. Wat ik haar mailde:
  • Deze Asus Transformer T100 lijkt een heel mooie machine qua prijs<>prestatie
  • Consumentenbond > ben je lid? Zo niet: je kunt het 60 dagen gratis testen, dus dan mooi even in hun laptop-test-resultaten kijken
  • Tweakers is een site waar veel ‘techneuten’ rondhangen … als daar iets goed gevonden wordt, is het dat dus meestal ook EN je kunt zien waar het het voordeligst te koop is. Zie bv deze lijst van laptops … daar zie ik bv deze Asus voor 388 euro (die komt met Windows8, maar de machine heeft maar 2GB intern geheugen, en dat is wat aan de krappe kant (maar misschien voldoende voor wat jij er mee wil)) en deze Lenovo voor ca 356 euro (ook Windows 8, met 4GB intern geheugen).
  • Aardig artikel over waar je op moet/kunt letten
  • Een buyers-guide
  • Kijk ook even naar deze test van Windows 8 laptops > de daar genoemde Asus Vivobook X202E lijkt een erg goede keuze
  • Dit is ook nog een mooie lijst (elke maand wordt een nieuwe lijst gemaakt, dus kijk evt naar de meest recente lijst), maar dan moet je bv op Tweakers.net nog wel even kijken of het model wat je daar ziet, ook in Nederland verkocht wordt
  • 'tablets met een toetsenbord'/convertible tablets/hybride apparaten oftewel apparaten die aan de ene kant een tablet zijn, maar waarop makkelijk een toetsenbord is aan te sluiten, zoals de Microsoft Surface, zijn wellicht ook een optie. Ze staan bij Tweakers tussen de tablets.

Afbeeldingsbron: XTek HUB

2 opmerkingen:

  1. Hallo,
    ik ben zelf al een tijdje op zoek naar de beste laptop die ik kan gebruiken voor mijn werk.
    uiteraard wil ik Windows 8 erbij hebben zitten...

    BeantwoordenVerwijderen