zaterdag, september 17, 2011

Tools om gegevens op een mooie duidelijke manier te laten zien


We gebruiken (lezen, maken) bijna allemaal wel gegevens (data, informatie). Lijstjes etc. Maar hoe zet je die nu (liefst zo eenvoudig mogelijk ;-)) om in een vorm die duidelijk is, die snel en mooi laat zien wat de verhoudingen etc zijn?

Een collega vroeg me recent welke tools er op het gebied van data-visualisation (ook wel bekend in relatie met 'big data' (grote data-collecties)) zijn, en in zijn geval vooral tools om tekst in mooie plaatjes te veranderen. Ik zocht en vond leuke tools:

- IBM ManyEyes, bv een Phrase-Net;

- DocuBurst;

- tag-cloud maken: Wordle of TagCrowd. Een variatie, maar 1 met het voordeel dat je de woordwolk zelf vorm kunt geven, is Tagxedo;

- een fraai rijtje met data visualisation tools, maar ook met data-bronnen om die infographics mee te vullen :-)

- tools van het Canadian Writing Research Collaboratory (CWRC,"quirk");

- Number Picture > maar hier kon ik niet zo snel iets werkends krijgen (maar dat lag vast aan mij!);

- leuke tool: LexiMancer ... maar mi wat duur.

En mindmap-tools zoals MindManager en alternatieven (goeie site trouwens, alternative to!)

Leuk was dat ik vandaag op NU.NL 1 van de Manyeyes-tools gebruikt zag worden om inzichtelijk te maken waar ons belastinggeld naartoe gaat. Wat mij betreft is die vorm een stuk duidelijker dan een droog lijstje met cijfers. En hij is nog interactief ook!

Een collega van me wees me overigens op deze fraaie verzameling van Linda Humme. Daarop zie je soortgelijke tools als die ik noem, maar bv ook (onderin) een paar leuke sites waarmee je plaatjes kunt zoeken om bv een tekst te vervangen of 'aan te kleden'. Zo kun je zoeken naar plaatjes met een bepaalde kleur, of over een bepaald onderwerp.

Ook een leuke tool om content snel op een leuke manier te tonen, is Popplet.

Hieronder een leuke set van data visualisatie voorbeelden die ik zag via dit artikel met de vraag wanneer nu eigenlijk sprake is van een infographic:
Ook leuk: "5 Free Online Tools to Create Your Own Infographics". Of deze die met 1 woord op basis van een Twitter-zoek een wordcloud maakt. En deze. En Dutch Cowboys schrijft over Visual.ly waarmee je je eigen infographics kunt maken.

En er komen steeds meer grafiek-maak-tools, zoals iCharts.

Ook deze scoop.it-pagina bevat een fraaie verzameling.

En "The 15 best tools for data visualisation". Of de verzameling op datavisualization.ch . Of deze '20+ tools to create your own infographics'...

Of deze 'top 20'.

Afbeeldingsbron: we-make-money-not-art.
Tags: visualiseren, tekst, grafisch, wordcloud, dataviz.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten