zaterdag, juli 31, 2010

T-mobile internet in de trein


Ik reis sinds eind 2008 dagelijks met de trein, en ben blij dat er wordt gewerkt om treinstellen uit te rusten met WiFi / mobiel internet. De eerste treinstellen rijden rond, en als je geluk hebt, zit je er soms in 1. Ik heb dat nu een aantal maal meegemaakt, en internet aan de gang proberen te krijgen op mijn Mac (en ja echt, meestal werkt die heel goed, ook met draadloze netwerken).

Hoe het zou moeten werken:


- je zet je Wifi aan (op de Mac schakel je Airport in)
- je checked of je verbonden bent met het t-mobile-netwerk (door op het Airport-icoontje te gaan staan, daarop te klikken waarna je de lijst te zien krijgt van draadloze netwerken > als het goed is staat daar T-Mobile bij, en staat er een vinkje voor, ten teken dat je op dat access-point aangemeld bent)
- surft naar een website (ik gebruik meestal nu.nl: daaraan kun je mooi zien of je een actuele site hebt)
- je krijgt dan een webpagina te zien, (de URL is www.nstrein.ns.nl), zie het plaatje bij dit blog-item, waarop oa reisinformatie te zien is (net als op de beeldschermen in de trein). Daarnaast geeft die pagina informatie van T-Mobile over het verdere gebruik van internet in de trein, met in de linker kolom o.a. de meest gestelde vragen.
- nu moet je een vinkje aanklikken bij 'ik ga akkoord met de voorwaarden'
- klik daarna op 'Maak verbinding met internet'.

Daarna zou je naar een website van je keuze moeten kunnen surfen. Probeer nu.nl maar. Ik krijg erg vaak opnieuw de webpagina met de URL www.nstrein.ns.nl (zie het plaatje bij dit blog): ik moet meestal meerdere keren klikken op 'Maak verbinding met internet' en opnieuw nu.nl proberen te bezoeken, voordat het werkt. Maar meestal werkt het na 3 a 4 keer.

Wat me opvalt is dat Chrome (de browser die ik momenteel het meest gebruik) anders reageert dan Safari. Probeer ze dus vooral beiden! Als ik WiFi aanzet, verbinding heb (het Airport-Wifi-icoontje bevat donkere streepjes), Safari open en dan in Safari een pagina probeer te openen (bv nu.nl), krijg ik de nstrein.nl.nl-pagina, en als ik dan klik op 'Maak verbinding met internet' een pagina die aangeeft hoe lang ik al verbinding heb (en dat begint op 0:00 ;-))
T-Mobile - HotSpot
Uploaded with Skitch!
. Dus als je met bv Chrome (of andere browser) geen succes hebt, probeer dan ook eens een andere browser!

In het verleden had ik echter meer problemen. Mijn conclusie was ooit: soms werkte het direct, soms na 1 of enkele keren uit- en weer aan zetten van je draadloze netwerk, en soms lukte het niet. Meestal kreeg ik na bv het intikken van nu.nl WEL in mijn adresregel de URL van die trein-pagina (http://www.nstrein.ns.nl/), maar daarna de melding dat die pagina niet gevonden kon worden ( "kan de pagina 'http://www.nstrein.ns.nl/' niet openen omdat de server 'www.nstrein.ns.nl' onvindbaar is."). Ik had dan altijd wel keurig een 10.xxx.xxx.xxx ip-adres: op dat laagste netwerknivo leek het dus te werken, maar een webpagina kon ik dan niet altijd opvragen.

Wat ik jammer vind, is dat je niet eenvoudig na het accepteren van de voorwaarden kunt zien of de verbinding dan ook echt zou moeten werken. Natuurlijk, je kunt een pagina opvragen (bv nu.nl) en dan zien of het werkt. Maar de truc is: regelmatig werkt dat dan niet. Om onduidelijke redenen. En moet je meerdere keren de voorwaarden goedkeuren en proberen om te zien of de verbinding dan echt werkt.

Ik heb, in de tijd dat het niet werkte, trein-nummers genoteerd, om te zien of het in bepaalde treinen wel/niet (goed) werkt.

O, en als je dit doet terwijl je op een station staat, vraag ik me af met welk wifi-punt je dan verbinding maakt: wat gebeurt er als een nabije trein (ook) Wifi aanbiedt? Maar je merkt het vanzelf als je weg rijdt ;-).

Mijn ervaring in het verleden(ik ben het pas gaan noteren nadat ik het een aantal keer niet aan de gang kreeg):

3 augustus: in de ochtend weer in een WiFi-trein. Als ik eerst alle browsers sluit, verbinding maak met het t-mobile trein-netwerk, en dan een browser start, gaat het goed. Ik heb vaak al browsers open, omdat ik in de stoptrein waarin ik zit voordat ik in een intercity overstap, al met een dongle van KPN werk.

In de middag opnieuw in een WiFi-trein. Kreeg geen verbinding. Alles afgesloten. Nog steeds niets. De hele T-mobile procedure afgelopen. Nog steeds niets. :-(.

Update 18 Aug 2008: het lijkt er op dat als ik de Wifi-verbinding uit- en inschakel, dan kijk of ik verbinding kan maken, en dat net zo lang totdat hij het doet, dat dat werkt (overigens deed ik dat nadat ik mijn Mac ook nog herstart had, omdat tmobile zegt dat dat de laatste stap is als eea niet werkt, maar ik twijfel of daar de clue zit). Waarom dat zo is, weet ik nog niet. En ik moet dit vaker testen, maar zo vaak zit ik nog niet in een trein met WiFi. Vreemd is ook dat zowel Safari als Firefox klagen over een SSL-string die ze kennelijk van het tmobile access point krijgen en te lang of van het verkeerde formaat vinden.

Update 25 aug: weer poging mogen doen, maar in/uitschakelen van WiFi/airport maakt niets uit. Ook VMWare opstarten om van daaruit IE te gebruiken werkt niet. Ook Apple herstarten maakt geen verschil. Redelijk demotiverend. Ben benieuwd waar het nu in zit dat het soms werkt, maar vaak niet.

Update 26 aug: ochtend: het lukt weer wel. Ik ga treinnr's noteren: misschien dat het in sommige treinen wel of niet werkt. Vandaag zit ik in de 4206. Zonder reboot van mijn Mac, in Chrome, maar met 1 maal uit- & weer aan zetten van de Wifi. O, en ook even gechecked of Safari en Firefox het doen, en die doen het ook. Dus als die meldingen geven over SSL, is er kennelijk echt wat mis ;-). Ook in de middag op de terugreis heb ik in de 4067 'geen probleem'/lukt het snel om een verbinding te maken: terwijl mijn browser open staat zet ik Airport aan > geen verbinding > Airport uit en weer aan > verbinding!

Update 30 aug, heenweg: in 1ste instantie lukt het weer niet. Bij de netwerkgegevens zie ik gewoon goede data staan:
ip 10.87.28.145 / 255.255.255.128, router 10.87.28.129, dns 10.87.28.129 en 10.120.136.116. Ik zit in treinnr 4068. Ik zet de Airport Wifi een keer uit en aan. En: voila, eea doet het. En de genoemde netwerk-instellingen zijn identiek. 't blijft de vraag waarom dit uit-/aanzetten nu nodig is. En waarom het soms/vaak niet werkt.

1 sept: trein 4083: Wifi meerdere keren uit & aan gezet. Na intikken van bv nu.nl springt de adres-regel wel naar www.nstrein.ns.nl (zoals meestal overigens), maar daarna krijg ik toch weer "Deze webpagina is niet beschikbaar", en dus geen werkende internetverbinding.

3 sept: trein 4219. Wifi aan gezet > niets > Wifi uit en weer aan > werkende verbinding :-)!

4 sept, treinstel 4089: krijg Wifi pas aan de praat na Wifi een keer of 6 uit en aan gezet te hebben.

7 sept, trein 4081: na 1 maal uit en weer aan zetten van de Wifi heb ik weer een werkende verbinding. Wel soms HEEEEEL traag.

11 sept, trein 4204: direct na aan zetten van de Wifi krijg ik de trein-pagina, maar ik moet meerdere keren de voorwaarden accepteren voordat ik een werkende verbinding heb.

Mocht het met bovenstaande info niet lukken: volgens T-Mobile moet je het volgende nagaan:

"Wanneer er een Wi-Fi logo op de trein staat (als indicatie dat dat treinstel met Wi-Fi is uitgerust) en u geen verbinding kunt maken met de NS Hotspot, willen wij u vragen om na te gaan of uw apparaten 802.11b of 802.11g ondersteunen. T-Mobile HotSpot kan alleen verbinding leggen met apparaten die 802.11b of 802.11g ondersteunen. (op mijn Mac geen probleem, dat moet werken)

Stap 1. Kunt u zien dat er verbinding is met de T-Mobile Hotspot?
- SSID staat op 'tmobile' - Ga naar stap 3
- SSID staat NIET op 'tmobile' - Ga naar stap 2
Toelichting: MAC OS/X
- Bovenaan rechts in de menubalk via het antenne symbool (=Signaal sterkte)
- Enkele klik op het symbool om het SSID (netwerk id) te controleren. Als hier een ander SSID dan 'tmobile' staa, dan bent u met een ander netwerk verbonden.

Stap 2. Kunt u de SSID te veranderen naar `tmobile¿?
- U heeft nu wel toegang tot HotSpot Portal. - Einde
- U heeft nog steeds geen toegang tot HotSpot Portal. - Ga naar Stap 3
Toelichting: Mac OS/X:
Klik op het Antenne (Airport) symbool in de menu balk (bovenaan rechts)
Controleer of 'tmobile' voorkomt in de netwerk overzicht in de dropdown box
Selecteer 'Maak netwerk aan'
tik 'tmobile' bij netwerk naam
selecteer bij draadloze beveiliging : geen
bevestig met ok

Stap 3. Heeft u een intranetpagina of https:// als startpagina?
- U heeft nu wel toegang tot HotSpot Portal. - Einde
- U heeft nog steeds geen toegang tot HotSpot Portal. - Ga naar stap 4
Toelichting: Probeert u www.google.com in te typen.
In de Internet Explorer Browser kan gebruiker in `Tools> Internet Options> General> Address: 'de homepage hier invullen'.

Stap 4. Heeft u proxy settings aan staan?
- U heeft nu wel toegang tot HotSpot Portal. - Einde
- U heeft nog steeds geen toegang tot HotSpot Portal. - Ga naar stap 5
Toelichting: U kunt dit (via de browser) veranderen zodat de proxy¿s uitstaan.
In de Internet Explorer Browser kan gebruiker in `Tools>Internet Options> General> Connections> LAN settings:¿ de proxy¿s uitschakelen.

Stap 5. Staan de IP-instellingen goed?
- U heeft nu wel toegang tot HotSpot Portal. - Einde
- U heeft nog steeds geen toegang tot HotSpot Portal. - Ga naar stap 6
Toelichting: Deze moet staan op `Automatisch een IP-adres laten toewijzen¿ en `Automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen¿.
Wilt u controleren of de instellingen goed staan volgens onderstaande instructies:
Voor Mac OS/X: Apple symbool > Systeem voorkeuren
Selecteer Netwerk
Dubbelklik 'Airport'
Selecteer 'TCP/IP'
Selecteer 'Via DHCP' bij 'Configureer IPv4
Selecteer de knop 'Vernieuw DHCP-lease
De instellingen staan nu correct

Stap 6. Heeft u Internet Explorer of Netscape Navigator?
Toelichting: Wij willen u aanraden om Internet Explorer of Netscape Navigator te gebruiken.
Voor Mac OS/X:
Aangeraden wordt dat u overstapt naar het gebruik van de Apple Safari (http://www.apple.com/support/safari/) of Firefox (www.mozilla.com/firefox/), beide software versies zijn gratis beschikbaar.

Stap 7. Heeft u extra beveiligingssoftware zoals firewallprogramma¿s aanstaan?
Toelichting: Extra beveiligingssoftware kan ervoor zorgen dat bepaalde pagina¿s/ verbindingen niet geoorloofd zijn. Alleen als u zeker weet dat er sprake is van firewallprogramma¿s kunt u de keuze maken dat u de beveiliging omlaag doet om het te testen. Als het werkt, kunt u het weer omhoog brengen tot het niveau zodatdat u ermee kan blijven werken.

Stap 8. Kunt u de laptop uit- en weer aan zetten?

Wanneer het nog niet lukt om een internetverbinding op te zetten, dan willen wij u vragen om telefonisch contact op te nemen met T-Mobile Klantenservice. U wordt vriendelijk verzocht om het treinstelnummer en het traject bij de hand te houden. Onze klantenservice is bereikbaar via het telefoonnummer 06 - 2400 1200. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 20.00 uur en op zaterdag van 9.00 uur tot 17.30 uur.

We vertrouwen erop u hiermee naar uiterste tevredenheid te hebben geïnformeerd.
"

Zie ook de reacties op dit bericht: ben niet de enige :-(.

Ik ben overigens benieuwd hoe dit nu technisch werkt. Maakt deze WiFi gebruik van de normale 3G-masten van T-mobile? Zo ja, dan is werken in de trein via Wifi gelijk een mooie manier om te zien hoe goed de dekking is van T-Mobile :-).

17 opmerkingen:

  1. Anoniem10:37 p.m.

    Ik zit nu in een intercity (treinstel 4061) met Wifi (t-mobile hotspot). In alle browsers op mijn MacBook en iPhone werkt het niet: pagina www.nsterin.ns.nl niet gevonden (404). Totdat ik via VMWare Fusion met MSIE naar die pagina ging, en toen kon ik akkoord gaan met de voorwaarden en had ik in eens verbinding! Ook met alle andere browsers.

    Dus de NS en t-mobile schermen die site af voor alle niet MSIE browsers!

    Stelletje boeven...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeroen8:22 a.m.

    Ik heb hetzelfde ervaren. Op dit moment zin ik in treinstel 4068 met WIFI (Tmobile hotspot). Eerst heb ik alle applicaties op m'n MBP gesloten en daarna de airport aangezet. Met geen enkele browser kon ik verbinding maken met www.nstrein.ns.nl.
    Daarna heb ik Virtualbox met Windows XP gestart en zonder problemen kreeg ik toegang tot de pagina. Nadat ik akkoord ben gegaan met de voorwaarden kreeg ik verbinding. Ook via OS X zelf is nu te internetten.

    Erg jammer dat T-mobile dit weer zo knullig heeft opgelost. Met de iPhone die ik van hun heb gekocht mag/kan ik blijkbaar ook geen verbinding maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem4:51 p.m.

    Heb je ook geprobeerd om de User Agent (Gebruikersagent) via het Ontwikkel-menu in Safari op Internet Explorer te zetten? (Als het Ontwikkel-menu niet wordt getoond dan kun je dit aanzetten via Voorkeuren / Geavanceerd / Ontwikkel-menu in menubalk tonen.)

    Zelf probeer ik met een iPod touch verbinding te maken, maar vooralsnog is dit helaas nog niet gelukt (ik krijg wel verbinding met het netwerk, maar kan alleen de NS website openen).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anonymous: dank, zal ik volgende keer proberen te testen, maar zoals je wellicht al las, lukt het me soms wel, zonder de UserAgent te wijzigen. Maar ik zal het volgende keer testen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem5:39 p.m.

    Ok, ook bij mij werkt het (treinstel 4217) niet met Safari. Ik heb het toen via firefox geprobeerd, en ik kon inderdaad inloggen. Wat een kansloze bende, kan je als voormalig monopolist nou echt gewoon helemaal NIKS?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met mijn Nokia E51 kan ik wel naar www.tmobile.nl maar heb eigenlijk de startpagina nodig waarop ik de voorwaarden kan accepteren. Met een laptop zie je dat adres wel omdat deze automatisch vanuit de router wordt gegeven maar de Nokia kan hier kennelijk niet mee om gaan. Kan iemand deze pagina(url) hier posten?
    thx.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Leon. De URL van de pagina die je zou moeten krijgen, en waarop je akkoord kunt gaan met de voorwaarden, is http://www.nstrein.ns.nl .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Raoul, thx. Inmiddels blijkt de NS er ook achter te zijn en vanuit de router inderdaad deze url ook te pushen. Nu kan ik ook op mijn Nokia mobiel browsen! En mail lezen.
    Voor de zekerheid heb ik de url wel als bookmark opgeslagen voor het geval de trein de instelling vergeten is...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anoniem5:23 p.m.

    Vandaag geen verbinding in treinstel 4066 met mijn mac, hoe vaak ik de airport ook uit en aan zette. Natuurlijk deed www.ns.nl het wel, evenals www.t-mobile.nl, maar deze sites konden me ook niet online helpen.

    JCB

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @JCB: bedankt voor het delen. Wel interessant dat je meldt dat ns.nl en t-mobile.nl het deden: ik meen dat die niet 'in de trein gecached' worden, dus weet je zeker dat je niet toch een internetverbinding had? Ik gebruik nu.nl altijd als check. Soms lijk ik verbinding te hebben (ik krijg het scherm waarin ik akkoord kan gaan met de voorwaarden, en klik dat ik akkoord ga), maar dan krijg ik bij opvragen van nu.nl toch een scherm dat zegt dat ik geen verbinding (meer) heb: als ik dat 1 of meer keer opnieuw akkoord ga met de voorwaarden, werkt het vaak uiteindelijk wel.

    En wat ik soms doe is dat, zodra ik Airport aan zet en het t-mobile netwerk wordt gevonden, ik in het Airport-uitklap-lijstje met netwerknamen zie staan dat ik geen verbinding heb, en als ik dan in het rijtje met netwerken, t-mobile aanklik, lijk ik vaak toch verbinding te krijgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @JCB: bedankt voor het delen. Wel interessant dat je meldt dat ns.nl en t-mobile.nl het deden: ik meen dat die niet 'in de trein gecached' worden, dus weet je zeker dat je niet toch een internetverbinding had? Ik gebruik nu.nl altijd als check. Soms lijk ik verbinding te hebben (ik krijg het scherm waarin ik akkoord kan gaan met de voorwaarden, en klik dat ik akkoord ga), maar dan krijg ik bij opvragen van nu.nl toch een scherm dat zegt dat ik geen verbinding (meer) heb: als ik dat 1 of meer keer opnieuw akkoord ga met de voorwaarden, werkt het vaak uiteindelijk wel.

    En wat ik soms doe is dat, zodra ik Airport aan zet en het t-mobile netwerk wordt gevonden, ik in het Airport-uitklap-lijstje met netwerknamen zie staan dat ik geen verbinding heb, en als ik dan in het rijtje met netwerken, t-mobile aanklik, lijk ik vaak toch verbinding te krijgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jeroen7:23 a.m.

    Ik heb hetzelfde ervaren. Op dit moment zin ik in treinstel 4068 met WIFI (Tmobile hotspot). Eerst heb ik alle applicaties op m'n MBP gesloten en daarna de airport aangezet. Met geen enkele browser kon ik verbinding maken met www.nstrein.ns.nl.
    Daarna heb ik Virtualbox met Windows XP gestart en zonder problemen kreeg ik toegang tot de pagina. Nadat ik akkoord ben gegaan met de voorwaarden kreeg ik verbinding. Ook via OS X zelf is nu te internetten.

    Erg jammer dat T-mobile dit weer zo knullig heeft opgelost. Met de iPhone die ik van hun heb gekocht mag/kan ik blijkbaar ook geen verbinding maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Anonymous7:23 a.m.

    Ok, ook bij mij werkt het (treinstel 4217) niet met Safari. Ik heb het toen via firefox geprobeerd, en ik kon inderdaad inloggen. Wat een kansloze bende, kan je als voormalig monopolist nou echt gewoon helemaal NIKS?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hans Heynen11:42 p.m.

    Reis dagelijks van Amersfoort naar Deventer en terug en heb vaak geen wiffi verbinding op Iphonhe, hoewel het signaal er wel is. Soms wel maar vaker niet. Vreemd dat NS en T-mobile niet kunnen wat elke campionghouder en huisjesverhuurder van Nederland tot Thailand wel goed lukt. Volgens mij heeft T-mobile er gewoon een rem op gezet. Het is er wel, maar het is niet de bedoeling dat je het dagelijks gebruikt stom NS en T-Mobile echt stom  

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Joshua7:50 a.m.

    In treinstel 4225 en ineens weer een keer verbinding. Altijd problemen. Treinnummers noteren is een goed plan. Misschien moeten we een app maken en de resultaten aan NS en T-Mobile sturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Joshua, ter info, ik reis nog steeds dagelijks van Deventer (Rijssen) naar Almere, en ik heb bijna nooit problemen meer .... Uiteraard is niet overal de dekking even goed. Ik mag indirect binnenkort ideeen geven voor dingen die de NS zou kunnen doen met de mensen die ze vervoeren, en zal dit meenemen (een meldings-mogelijkheid, geldt ook voor volle treinen, vandalen, zorgen dat je een conducteur bv eenvoudig kunt pingen/whats-appen/bericht kunt sturen etc)...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Anoniem1:54 p.m.

    Ik kom er achter dat mijn custom DNS instellingen roet in het eten gooide. De hotspot wil per de dat je z'n eigen DNS gebruikt. Even wissen wat er in DNS staat et voilà.

    BeantwoordenVerwijderen