donderdag, augustus 05, 2010

Maak je data vrijer


Pardon? Nou, ik bedoel: zorg dat je data meer in je eigen handen ligt, dan in die van een bedrijf. Zo meldt Hyves me keurig verjaardagen van contacten die ik op Hyves heb. En Plaxo de verjaardagen van mensen die ik daar ken. Leuk. Maar wat als Hyves wanneer dan ook ophoudt te bestaan? Dan kan ik niet meer zo makkelijk attent een mailtje sturen.

Trouwens: Hyves stuurt x dagen voor een verjaardag een mail. Leuk. Maar dan moet ik er op de dag zelf toch nog aan denken, en zorgen dat die mail niet verzuipt in de overvolle mailbox.

Een oplossing? Ik heb bv Gmail. En Google biedt dan ook een kalender / agenda.

Wat doe ik als ik een bericht van Hyves, Plaxo of ander krijg? Ik maak met enkele klikken een event aan in mijn Google kalender / agenda, stel in dat het jaarlijks terugkeert, zet in het onderwerp bv "Jarig: persoonsnaam (Hyves, 1967)", en ik vink aan dat ik een reminder wel, en wel per email op de dag zelf. Ik weet dan snel op welk sociaal netwerk ik die persoon kan (kon) vinden, op welke manier ik ze kan contacten (verzamel in de loop van de tijd als het even kan dus ook email-adressen in je contact-lijst/adresboek), en ik weet wanneer iemand bv 50 jaar wordt. Kun je lekker attente mails, sms-jes, tweets, krabbels etc sturen.

Nu kan ik de mail van Hyves verwijderen. En krijg ik op de dag zelf keurig een reminder. En als Hyves om welke reden dan ook ooit ophoudt te bestaan, heb ik alle data in mijn agenda, een agenda die ik relatief eenvoudig kan exporteren bij Google en bij een ander kan stallen. Of in Outlook kan importeen etc.

Open data formaten zijn belangrijk. En met je eigen trucjes kun je ook zorgen dat je meer controle hebt over je data.

Afbeeldingsbron: http://olchert.blogspot.com/2009/03/nauwelijks-nederlandse-merken-in-social.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten