donderdag, maart 11, 2010

Bedrijventip: legaal NL-wet rond garanties ontwijken


In Nederland is aparte wetgeving op basis waarvan je, bij garantie-zaken, als consument vaak meer rechten hebt dan je denkt. Veel winkels proberen klanten af te poeieren met het verhaal dat je pech hebt als iets kapot gaat buiten de garantie-termijn. Ook ketens maken zich daar schuldig aan, zoals ik onlangs zelf meemaakte met BOL.com: mijn portable DVD-set ging kapot, en men deed heel veel moeite om me het gevoel te geven dat ik pech had, en dat ik bij Philips moest zijn voor afhandeling van mijn claim.

Voor winkels is het uiteraard alleen maar lastig, die extra rechten van consumenten: het kost ze geld.

Expansys heeft daar een oplossing voor gevonden: open een webwinkel met een Nederlands domein, expansys.nl. Maar zet in je voorwaarden, dat als je koopt op Expansys.nl, dat je eigenlijk iets koopt in Frankrijk. En dat dus de Franse wetgeving van toepassing is.

Helaas komen ze daar mee weg. Dus wil je kopen bij een bedrijf dat garantie afhandelt volgens de Nederlandse wet, dan kun je beter niet bij Expansys kopen.

Ze verwezen me overigens dus naar de producent in de VS. Ik mail die. En die zeggen me dat ze de afspraak met Expansys hebben dat die dit soort dingen afhandelen. Dus weer terug naar Expansys :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten