donderdag, juni 19, 2008

Debitel = Debihel?


(Dutch) Ik heb hier een pre-paid Siemens AL21 van Debitel liggen. Ik dacht: laat ik eens de unlock-code aanvragen. Dus gezocht op Debitel.nl, maar geen antwoord op deze toch vast vaak voorkomende vraag: al 1 minpunt. Gelukkig vind ik een telefoonnr: dat gebeld: keuze om een bestaand Debitelnr in te toetsen, status aanvraag op te vragen of simkaart te activeren. De laatste 2 leidt niet tot een mens (vond ik uit), en de 1ste herhaalt slechts de boodschap om het telefoonnr in te voeren, ook als ik het nummer invoer dat toch echt op het debitel-sim-uitdruk-kaartje staat. Heb ik dan de kans om een medewerker te spreken? Niet dat ik kon vinden. Ik kan een brief (geen email of webformulier) sturen, uiteraard niet zonder postzegel. Dat is de laatste keer dat ik Debitel gebruik.

Nagekomen: nog even in de boekjes zitten bladeren ... (ander) telefoonnr gevonden (reparatie-helpdesk, 06-49121200, 45 eurocent per minuut). Dame gesproken. Je kunt bij debitel unlocken door je imeinr (op te vragen door je telefoon aan te zetten en *#06# te 'bellen', of ook te vinden onder/op je batterij, maar in mijn geval staan daar diverse codes zonder dat erbij staat welke het imei-nr is ;-))naar unlock@debitel.nl te mailen, incl je telefoonmerk, -type en 06-nr. Tot zover komen heeft me al met al bijna een uur gekost. Ben benieuwd of de unlock-code nu volgt, maar ik ben als klant afgehaakt Debitel. Ben benieuwd waarom jullie dit zo moeilijk maken voor je klanten.

Update 26juni: een week na aanvragen van de unlock-code: nog geen enkel teken van leven, geen reactie ... :-(
Update 15juli: geen ENKEL teken van leven, geen enkele reaktie, ook niet nadat ik de mail met verzoek voor de unlockcode nogmaals heb gestuurd. Ongelooflijk! Ik dacht in al mijn domheid, nadat ik een nieuwsbrief van Debitel ontving: ik kijk nog eens op de website, en neem contact op. Maar domme ik: Debitel heeft het voice response zodanig ingericht dat je echt nooit een mens te pakken krijgt. Alles gericht op kosten besparen, klanten binnen hengelen en dan maar hopen dat die klant niets meemaakt waarbij ze hulp nodig hebben...
Update 17juli: het 06-nr nog maar eens gebeld. Gesproken met meneer Meijer: vond het ook vreemd dat ik sinds 19 juni niets heb gehoord. Hij gaat eens kijken en vraagt om mijn mobiele nr. Ben benieuwd of hij me gaat bellen.
Update 6aug: uiteraard niet terug gebeld. Nogmaals het 06-nr gebeld, maar op het moment dat je dan iemand te spreken krijgt, krijg je een verbroken verbinding-toon. Dus het 023-nr gebeld (zie comment op deze blog, dank Anonymous!), en de receptie verbond me door naar de helpdesk. Opnieuw alles uitgelegd. 1ste reaktie: "ik kan u niet meer vinden in het systeem. U heeft geen contract meer bij ons, dus moet u gewoon naar de winkel en daar de simlock laten verwijderen". Ik: "het was een pre-pay, van jullie, en ik hoor altijd dat alleen de provider/leverancier de simlock kan verwijderen". Debitel-dame: "Ik vraag het even na .... toestellen die via akties lopen, zijn nooit gesim-locked" ... Mmmm: ik meen toch echt dat 1st gechecked te hebben, maar goed, thuis maar weer proberen. Resultaat van een andere sim: "Toestel geblokkeerd: netwerkcode". Weer bellen dus :-(.
Update 14aug: via het 023-nr krijg ik te horen dat ik, omdat het om een prepaid-toestel, 06-49121200 moet bellen (45 cent per minuut) > optie 2. Ene meneer Meijer (hee, die heb ik eerder gehad? Of zou het een andere zijn, of nemen ze allemaal op met meneer Meijer). Verhaal nogmaals verteld. Nou, als het zo lastig blijkt en ik geen reactie krijg op mijn mails richting unlock@debitel.nl, dan spijt dat hem zeer, en is het misschien het best als ik naar een sim unlock-winkel ga. Ja, hallo, dat kost 5, 10 of meer euro. Voor iets wat een provider gratis hoort te doen... Nooit meer Debitel voor mij, en ik raad het iedereen af!
26 aug 2008: gisteren werd ik gebeld door Debitel. Of ik de unlock-code al had. Niet dus. Maar ik zat in de auto en kon de gegevens niet geven. Men zou me vandaag terug bellen .... Ben benieuwd! Toeval? Enkele dagen ervoor kreeg ik een mailing van United Consumers met een Debitel-aanbieding, waarop ik reageerde dat ik niet snapte dat ze met Debitel zaken deden, waarop me werd verteld dat ze goede ervaringen hadden met Debitel. Zou Debitel mij daarop hebben gebeld?
15 sept 2008: ik was na 26 augustus niet terug gebeld ... Maar vandaag werd ik weer gebeld. Of het al opgelost was. Niet dus. De heer zou het uitzoeken en me terug bellen. En jawel, dat werd ik! De unlockcode zou me worden toegestuurd met 1 a 2 dagen. Als dat niet lukt, mag ik 0649491200 bellen en vragen naar dhr Meijer... Ben benieuwd. Ik check mijn email: daar is de code al. En jawel: mijn Siemens AL21 is geunlocked!!! Ik weet: dit komt 'bij de beste bedrijven voor', maar ik zal over een flinke drempel moeten stappen voordat ik nogmaals zaken doe met Debitel, of iemand aanraad met Debitel zaken te doen. Iemand heel tevreden, die wel snel de unlock-code kreeg?

7 opmerkingen:

  1. Anoniem9:32 p.m.

    Herkenbaar probleem. En om heel eerlijk te zijn... ben ik blij dat het ook eens een keer een man een overkomt ("Tja, mevrouwjte dat moet u zo ook niet doen.. Weet u niet wat een Imeinummer is? tsjjjj"). En de provider maakt daarbij echt niet uit hoor, zelfs niet als ze bijna debiel heten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem9:32 p.m.

    Herkenbaar probleem. En om heel eerlijk te zijn... ben ik blij dat het ook eens een keer een man een overkomt ("Tja, mevrouwjte dat moet u zo ook niet doen.. Weet u niet wat een Imeinummer is? tsjjjj"). En de provider maakt daarbij echt niet uit hoor, zelfs niet als ze bijna debiel heten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem9:47 a.m.

    Telefoon nummer van Debitel is 023 5545020

    Er zijn heel veel mensen met problemen om Debitel te bereiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem6:56 a.m.

    Raoul, Ik ben al vanaf half mei bezig met brieven, formulier via de website, mailtjes, en telefoontjes voor mijn unlockcode. Wat ik ook doe....geen reactie.
    Volgens mij doen ze niks meer bij Debitel. Het is belachelijk dat we zoveel moeite moeten doen voor zo'n simpele unlockcode.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem4:47 p.m.

    Ik ben ook niet te spreken over t-Debiel.

    In de eerste week van mijn abonnement ben ik twee dagen afgesloten geweest door een joker van de helldesk.

    Nu ben ik een halve week voor het aflopen van mijn abonnement afgesloten.

    Helpdesk telefoonnummer niet te vinden, geen email...

    Bedankt voor het nummer, Ano! Heb ondertussen de receptie gesproken en sta nu sinds vijf minuten te wachten op de volgende 8 gesprekken voor me.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anonymous7:24 a.m.

    Telefoon nummer van Debitel is 023 5545020

    Er zijn heel veel mensen met problemen om Debitel te bereiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Herkenbaar probleem. En om heel eerlijk te zijn... ben ik blij dat het ook eens een keer een man een overkomt ("Tja, mevrouwjte dat moet u zo ook niet doen.. Weet u niet wat een Imeinummer is? tsjjjj"). En de provider maakt daarbij echt niet uit hoor, zelfs niet als ze bijna debiel heten.

    BeantwoordenVerwijderen