dinsdag, juni 11, 2019

Zwerm scheppen (catching a swarm)

(English below)
2de pinksterdag. Appje in de imker-app-groep: iemand heeft een bijenzwerm in Deventer gemeld. Welke imker kan/wil gaan kijken? Ik wilde het wel een keer proberen, maar had nog nooit een zwerm 'geschept', zoals ze dat noemen. En ik moet vanuit Rijssen ca 25km rijden: hangt die zwerm er nog als ik aan kom?

Ik kleed me om en grijp mijn spullen bij elkaar (bak om de bijen in te kunnen stoppen, bijen-kap, handschoenen, lange broek, lange mouwen, een ganzenveer en veger om de bijen van plekken af te kunnen vegen, plantenspuit (een zwerm nat-nevelen maakt dat ze meer op 1 bol blijven zitten en minder opvliegen...)).

In Deventer aangekomen blijkt de zwerm op ca 3 meter hoog in een boom in een straat te hangen. Sympathieke buurtbewoners wachten me al op en hebben een trap. Ik zie een flinke tros bijen in de boom hangen. Best spannend, en je hoopt maar dat je niet iets stoms doet en 'af gaat' terwijl die mensen kijken: jij bent toch 'de imker'.

Hieronder wat foto's. Ik ben een keer of 7 omhoog geklommen. Minimaal 4 keer gestoken (in kin, vinger en arm). Maar de dames zaten die avond in Rijssen in een nieuw huis. Nu kijken of het ze bevalt en ze blijven.

Een beeldverslag (met dank aan de fotograaf, een buurtbewoner):

De zwerm terwijl ze net deze boom hebben gekozen en een tros aan het vormen zijn (toen was ik er nog niet bij)
Spullen klaar zetten:
Zo dicht mogelijk bij de zwerm komen met je bak (bij de linker bovenkant van de bak zie je een stuk van de tros):
En toen ging het plenzen. Veel bijen om je hoofd die het niet zo leuk vinden wat je doet. Mijn beschermende kap hing scheef op mijn hoofd. "Zit die bij nu binnen in mijn kap", schiet er door je hoofd. Dan maar zoveel mogelijk je ogen dicht. Je wordt gestoken. Nu van die trap af zien te komen:
 
Even schuilen voor de regen en de boel tot rust laten komen:
Bij terugkomst zaten er nog een hoop in de boom en vormde zich een nieuw klein trosje. Geen idee of de koningin nu in mijn bak of in die tros zit. Als ze in de tros zit, zullen alle bijen uit mijn bak weer die boom in vliegen, dus nog een paar keer naar boven, deze keer met een geleende emmer en ganzenveer om ze van de tak af te vegen: 
En dan bij de rest te 'storten':
Bijen die buiten de bak zijn gevallen beginnen zelf de kast in te lopen (bijen in een zwem hebben zich vol gezogen met honing, en zijn dus zwaarder en trager dan anders):
En ik zie de nodige bijen 'met hun achterlijf in de lucht' druk met hun vleugels slaan: dat noemen ze stertsellen, en dat is in dit geval om een geurspoor te maken naar de bijen in de boom om te zeggen "jullie moeten hierheen", een goed teken, omdat de koningin dan vermoedelijk in mijn bak zit:
De bak begint al lekker vol te raken:
Tegen het vallen van de avond is de boom zo goed als leeg. Net als kippen 's avonds 'op stok gaan', gaan bijen ook naar binnen, in de geval in 'mijn' bak. Ik doe de bak dicht, en rijd met ze terug naar Rijssen om ze daar in mijn tuin een nieuw thuis te geven.
Leuk om tussendoor geïnteresseerde buurtbewoners te spreken en een aantal dingen uit te kunnen leggen over bijen. En fijn dat er mensen waren die hun lokale imkers even een seintje gaven.

English: so on Whit Monday i got a message in our local beekeeper app group ... someone had reported a swarm, about 16 miles from where i live, in a tree, about 15 feet from the ground. I never had captured a swarm. And you never know how long that swarm will stay in that place.

But i decided to give it a try. One time is going to be your first time right?

So i got to the tree. Friendly neighbours welcomed me and showed me the tree with the swarm. I set up my gear. It took me about 6 times or so climbing up the ladder to get more and more bees out of the tree. Because you have to get the queen, and it's hard to tell whether you finally got her in your temporary hive. I got stung at least 4 times. At some point, i noticed bees on my hive with their rear end in the air towards the tree, flapping their wings. This is to spread a scent, so the bees in the tree know the should come into the hive.

At dusk, i closed all openings, as about 99% of the bees where in the hive, and drove back home. Now i have to see whether they stay in my place and are able to make a new strong colony.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten