donderdag, augustus 10, 2017

2de bijenvolk

Woensdag 9 augustus 2017 hoorde ik een pingel uit de groepsapp van de imkers die in 2015 imker-cursus volgde. Er was een zwerm vertrokken uit iemands kast, met de vraag of iemand de zwerm wilde hebben. Zie de zwerm links aan een tak hangen: lekker dicht bij de grond.

Dat wilde ik wel. Want dit jaar was ons enige eigen volk niet in zwerm-stemming gekomen, en omdat (vast door mijn fout) mijn volk alle ramen aan elkaar had gebouwd, kon ik het ook niet makkelijk splitsen.



Dus even contact met de 'zwerm-meldster' en afgesproken dat zij de zwerm 'zou scheppen', en ik het 's avonds zou ophalen (de zwerm hing in Deventer, toch ca 30 km rijden). Rechts zie je dat de bijen (via een emmer) in een kleine 6-ramer-kast zijn gestort: je ziet nog wat bijen tegen de voorkant hangen, en ook nog wat op de (helaas afgebroken) tak. Die zijn in de uren daarna het kastje in gelopen.

Dus vrouw en ik 's avonds naar Deventer. Vliegplank dicht, en met de auto richting Rijssen. Daar de zwerm in een lege kast in onze tuin 'gestort'. Ik had alleen 'lege latten': 'net als in de natuur' moeten ze bij mij zelf hun raten bouwen, ik heb geen plaatje kunst-raat.

Ik plaatste de kleine 6-ramer kast waarin we de bijen hadden vervoerd vanuit Deventer, en het ene raampje met kunstraat dat de 'schepster' er bij had gedaan, naast de grote kast, met als bedoeling dat alle bijen de grote kast in konden.

Toen ik 's ochtends richting werk in Utrecht vertrok zag ik nog niets bijzonders. Maar rond 9 uur kreeg ik een berichtje van mijn vrouw: er hing een flinke kluit bijen buiten de kast.
Flink kluit bijen die de grote kast weer heeft verlaten.
Misschien vonden ze die kunstraat wel fijn...

Moest ik nu terug reizen? Zouden de bijen zo lang blijven hangen? Vrouwlief besloot het niet af te wachten: "Moet ik ze er weer in doen?".
Goed beschermd

Eh, nou, ja, probeer maar! Dus: vrouwlief trok witte kleding aan, stopte haar broek in haar sokken, zorgde dat ze lange mouwen aan had, deed een imker-kap op, handschoenen aan, bedacht vooraf welke handelingen ze ging doen.

En: kreeg een groot deel van de bijen weer in de kast. En in de loop van de tijd besloot ook de rest, die buiten de bak was gevallen, naar binnen te gaan.
Bijna allemaal weer binnen
Alles zit weer in de kast.

Helemaal goed. Totdat mijn vrouw zag dat er aan de achterkant van de kast nog een open gat zat: de bak stond niet goed op het onderste deel. Dus: weer aangekleed, en dat nog even gefixed.



's avonds hebben we er een oplossing van 1 liter water met 1 liter suiker op gezet: een zwerm zuigt zich voor vertrek vol met honing, maar daar hebben ze maar 3 dagen voer van. Na 3 dagen moeten ze dus een nieuw stekkie hebben gevonden, en snel aan het bouwen van raat, om daarin stuifmeel en honing op te slaan in de hoop dat ze genoeg binnen halen om de winter door te komen.

Maar joepie: hebben we toch nog 2 volken dit jaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten