vrijdag, februari 05, 2010

Anti RSI toetsenbord en muis


Een jaar of 5 geleden kreeg ik op het eind van elke werkdag last van mijn pols/onderarm. Ik zat bijna de hele werkdag (en vaak daar buiten ook nog) achter een toetsenbord. Zou het RSI zijn, ook al dacht ik daarvoor soms dat dat tussen de oren zat (want ik werkte al 20 jaar intensief met computers, en had nooit last gehad)?

Dus ik ging op zoek naar een oplossing. Je denkt dan al snel aan half knikbare toetsenborden. Maar in mijn zoektocht kwam ik een radicalere oplossing tegen, waarvan het verhaal me aansprak: achter een normaal toetsenbord verdraai je op allerlei punten je arm-delen/polsdelen. Al is het licht, je kunt je voorstellen dat daarmee zenuwen in de knel komen. Dit ging om een 'verticaal toetsenbord.'

Dus de ErgoType Safetype sprak me aan. Mijn baas stemde in (het was destijds een prijzige set, met de muis, maar al snel goedkoper dan dagen uitval als gevolg van verwaarloosde RSI). Het toetsenbord ziet er raar uit. En het kost even wennen. Maar als je blind kunt typen, valt de inwerktijd mee. En het werkte erg prettig. Daarnaast zorgt het voor veel reakties :-).

Al snel was ik de klachten kwijt: voor mij had het gewerkt. Bij het veranderen van opdracht, nam ik het toetsenbord niet direct in gebruik, en zo stond het een tijd op de plank. Tot iemand me vroeg of ik ervaring had met RSI, want hij had zelf klachten. Ik vertelde over de ErgoType en hij bood aan dat hij het kon proberen.

Vandaag kreeg ik het toetsenbord terug. Hij had het getest, het was prima bevallen, en geinspireerd door de oplossing heeft hij voor de Kinesis Ergo gekozen: een (vast later ontwikkelde) oplossing die ook in de handjes-schud-opstelling is te gebruiken, maar ook geknikt. De Kinesis is daarmee in meer standjes te gebruiken, en dus sneller in een stand die voor iemand werkt, want niet elk standje werkt voor iedereen :-).

Mijn contact voegde op zijn positieve verhaal het volgende toe: "If you want to recommend it you can do that with two little downers: It comes without a numeric keypad (but is AFAIK available as well) and the function (Fn) key works like a caps lock key: you have to press and release it, then perform the function you need and then repress it. What I find a bit strange :-\ - Anyway... to compensate that it has a bunch of unnecessary keys like cut, copy and paste... LOL."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten