dinsdag, oktober 06, 2009

OV-chipkaart: pas op met anonieme kaarten!


(Dutch) Ik heb een NS-netkaart, met OV-chip-mogelijkheid. Ik heb daar kort geleden wat saldo op geladen (bij de NS): ik reis momenteel eigenlijk alleen per trein, maar wil saldo op de kaart voor het geval ik ooit een bus, tram e.d. wil nemen.

Nu vroeg ik me af: ik loop op diverse plaatsen (vaak gedwongen, omdat je door een krap ov-tolpoortje moet) vrij dicht langs/door OV-chipkaart-poortjes als ik perrons op & af loop. Loop ik kans dat zo'n poortje mijn ov-chipkaart-saldo ziet, en de teller aan zet zonder dat ik het weet?

Wat eigenlijk zou moeten is dat het poortje/controlepunt ziet dat ik (ook) een net-kaart heb, en dus snapt dat ik niet apart hoef te betalen.

En wat ik eigenlijk ook zou willen, is een mogelijkheid om in te stellen dat ik direct/1 keer per x dagen een email ontvang met een overzicht van reizen die ik gemaakt zou hebben met de ov-chipkaart (maar ik geloof dat mijn huidige ov-chip anoniem is?). Dan kan ik snel aan de bel trekken als er een reis is geboekt, terwijl dat helemaal niet terecht is, bv omdat ik te dicht langs een poortje liep.

Ik vroeg het na bij de mensen van de ov-chipkaart. Ze reageerden snel en vriendelijk:

"Wij vinden het fijn dat u gebruik maakt van de OV-chipkaart. Het is inderdaad zaak om op te letten als u een poortje passeert, maar niet wenst in te checken: het systeem is zo gevoelig dat ook op afstand kan worden ingecheckt, bijvoorbeeld wanneer uw OV-chipkaart nog in uw jaszak of uw portomonee zit. In het geval dat dit gebeurt, wordt het instaptarief (een soort borg) van € 4,- van uw kaartsaldo afgeschreven. Het instaptarief wordt bij het uitchecken weer bijgeschreven (min de daadwerkelijke kosten van de reis). Als u echter niet uitcheckt (omdat u niet wist dat u heeft ingecheckt) kost dit u dus € 4,-. Overigens kan dit ook gebeuren als u nog geen saldo op uw kaart heeft staan; in dat geval zou u een negatief saldo op uw kaart hebben staan als u incheckt maar niet uitcheckt. Onterechte afschrijvingen kunnen bij het betreffende OV-bedrijf worden gecorrigeerd.

Bij een oplaadpunt kunt u een uitdraai van uw laatste tien transacties uitprinten, om te controleren of dit met uw OV-chipkaart is gebeurd. Als u een persoonlijke OV-chipkaart heeft (met pasfoto), dan kunt u op www.ov-chipkaart.nl ook een Mijn OV-chipkaart account aanmaken. Met een Mijn OV-chipkaart account heeft u online inzage in uw complete transactieoverzicht (vanaf het moment dat u het account heeft aangemaakt)".

Dus ik moet, terwijl ik niet vaak die chipkaart gebruik, zelf af en toe gaan kijken naar het saldo. Dit zijn extra acties, die ik zonder ov-chip niet hoefde te doen. Hoezo het wordt makkelijker?

OV-chipkaart mailde me op mijn reaktie op hun mail nog:

"Wij willen u adviseren om eventueel een persoonlijke OV-chipkaart aan te schaffen omdat deze meer voordelen heeft en u gemakkelijk u reiskosten kunt declareren. Hier voor u even de voordelen van de persoonlijke OV-chipkaart:

U kunt uw persoonlijke OV-chipkaart automatisch laten opladen, zodat u altijd voldoende saldo heeft.
U kunt ook persoonsgebonden reisproducten opladen, zoals abonnementen.
U komt in aanmerking voor persoonsgebonden korting (bijvoorbeeld als u vaste klant bent, of 65-plus, of voor kinderen onder de 12 jaar).
U kunt uw persoonlijke OV-chipkaart laten blokkeren bij verlies of diefstal.
U kunt een account aanmaken in Mijn OV-chipkaart. Daarin kunt u onder andere uw reis- en transactieoverzichten inzien die TLS voor u opvraagt en voor u in een net overzicht zet, zo dat u net u reiskosten kunt uitprinten en eventueel declareren bij u werkgever.

Via het internet www.ov-chipkaart.nl kunt u alles gemakkelijk bijhouden en kost het u ook minder handelingen en gaat alles een stuk gemakkelijker."

Ik dacht: misschien moet ik mijn 5 euro tegoed dan maar terugboeken van die OV-chip. Maar dat kan niet kosteloos. Dus nu maar hopen dat ik bij de 1st volgende keer mijn eigen geld nog op de chip aantref...

Afbeeldingsbron: OV chipkaart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten