woensdag, oktober 28, 2009

Klas van de Toekomst & Creativiteit


(Dutch)Justine Pardoen wees me op dit meesterlijke filmpje. Erg grappig, en blijf even tot het einde kijken. Waarom we creativiteit moeten koesteren in kinderen, en waarom het huidige schoolsysteem daarin juist averechts werkt (Ken Robinson):


Het past perfect bij 28 oktober, de dag waarop ik uitgenodigd was om de Klas van de Toekomst te komen bekijken bij OBS West in Capelle aan den Ijssel. Johan Hof, de ict coordinator, heeft na veel jaren verkondigen en verfijnen van zijn visie over hoe een klas er uit moet zien, veel van zijn ideeen in de praktijk kunnen brengen.

Wat me in ieder geval opviel was het enthousiasme van zijn collega's die nu les geven in het lokaal. In het lokaal hebben kinderen bijna 2 maal zoveel ruimte als in een normale klas. Er zijn 2 kookplaten. Een zandbak. Nieuw ergonomische meubels. Veel licht. Een groot aantal werkplekken met een PC. Een groot en klein digitaal schoolbord. Microscopen. En vooral veel materiaal om 'te doen': kinderen luisteren niet meer alleen naar de juf, en lezen niet alleen meer in hun lesboekjes, maar voelen, ruiken en doen vooral veel dingen.

Ik heb respect voor Johan, die zijn verhaal honderden keren heeft moeten vertellen om zijn ideeen in de praktijk te kunnen brengen. Voor het OPOCK schoolbestuur. Voor de teamleden van Johan die nu druk bezig zijn te kijken hoe ze optimaal van de nieuwe mogelijkheden gebruik kunnen maken. En voor de leveranciers die deze mooie proeftuin ondersteunen.

Er is ook een niet altijd even actuele site over de Klas van de Toekomst.

Maar hier is een PDF-vorm van de presentatie van Johan Hof te vinden. Een toelichting bij enkele slides:

  • slide 3: Johan geeft aan dat de hoeveelheid ruimte per leerling is gestegen, maar dat hij wat hem betreft verder moet stijgen: hoe meer ruimte, hoe beter de ontwikkeling.
  • slide 4: leuk, de ambitie van Nederland Kennisland, maar dan moet je wel investeren, ook in de volgende generatie, in onderwijs. Gebeurt dat voldoende?
  • slide 5: een artist impression van een schoolplein met diverse hoeken waar kinderen op verschillende manieren kunnen spelen & leren.
  • slide 6: Johan bezocht ooit een school in de VS waar men letterlijk de deur/wand open kon doen en dan deels de buitenruimte kon gebruiken als deel van het klaslokaal.
  • slide 7: nu zijn een aantal faciliteiten als de bibliotheek, logopedisten, scholen, sportfaciliteiten etc vaak verspreid over een gemeente. Terwijl als je dat samenbrengt heel veel voordelen/win-win's kunt realiseren
  • slide 8: Johan ziet ook een rol voor bejaardentehuizen (maatschappelijk stage), zwembaden etc in de nabijheid van een school.
  • slide 9 somt op welke aspecten de school van Johan heeft doorontwikkeld, waarmee het de school/klas van de toekomst wordt, een voor huidig Nederland innovatieve school.
  • slide 10 bevat een verhaaltje met toelichting over de school van de toekomst.
  • slide 11 bevat foto's van een bezoek aan innovatieve scholen in de VS. Middelpunt is een foto van 2 leerlingen die bij de ingang stonden om iedereen met een vraag tot nadenken aan te zetten (incl de andere leerlingen van de school)
  • slide 12 laat een school zien waarbij veel gebruik is gemaakt van glas: dat biedt licht, toch afscherming zodat je andere activiteiten in een ruimte kunt doen, en toch toezicht hebt
  • slide 13 en 14 zijn schetsen voor de klas van de toekomst, met werkhoekjes, flexibele wanden etc
  • slide 15 toont een schets van de huidige klas van de toekomst, met computerwand, kookeilanden, interactieve whiteboards etc
  • slide 16: er wordt ook gebruik gemaakt van stemkastjes
  • slide 19: het gaat in de klas van de toekomst dus absoluut niet om ict. Vooral om voldoende ruimte, en mogelijkheden om (samen, in groepjes) dingen te doen. Hier een voorbeeld van materiaal
  • slide 20: in veel scholen hebben ze 1 of 2 sets van bv een bepaald strategisch spel: Johan wil veel meer sets, zodat iedereen voldoende tijd met zulk materiaal kan werken
  • slide 24: er is ook een VOD-cast-hoek: leerlingen produceren zelf filmpjes
  • slide 27: er staat oa ook een Wii in de klas. Daar kunnen leerlingen mee bewegen, maar ondertussen moeten ze sommen maken :-)... Echt: al tennissend sommen maken: leert mogelijk NOG beter dan simpel stampen
  • slide 30 toont de luchtverversings-installatie. En men wil ook een test gaan doen met ander licht, om te zien of leerlingen dan nog beter/plezieriger leren.
  • slide 32: men heeft steun van vele leveranciers.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen