woensdag, februari 13, 2008

Voedsel allergie en IgG-test


(Dutch)Omdat de schaatstrainer van mijn zoon vond dat hij nogal snel over rugpijn klaagde (of die diepzittende schaatshouding nu zo goed is, zeker voor jonge kinderen, vraag ik me overigens af), ben ik met hem naar een chiropractor gegaan. Die stelde allerlei vragen over zijn leven, waarbij ik ondermeer vertelde dat er als kind een koemelk-eiwit-allergie diagnose was gesteld, maar dat hij daar overheen was gegroeid. De dokter wilde dat graag testen en liet me bij het volgende bezoek melkprodukten meenemen.

De dokter testte als volgt: mijn zoon moest op een stoel gaan zitten, wat melk gebruiken en in zijn mond houden (zijn hersenen zouden daarmee de melk registreren), hij moest zijn bovenarm in een hoek van 90 graden naast zijn lichaam houden, en de dokter probeerde zijn arm naar beneden te drukken/mijn zoon moest dat tegenhouden. Vervolgens moest mijn zoon water drinken en kort rondlopen, en werd de test nogmaals uitgevoerd. Volgens de dokter was duidelijk dat de arm minder kracht had als hij zojuist melk had gebruikt, wat betekende dat zijn lichaam er negatief op reageerde. De dokter raadde me aan een IgG-test te laten doen, b.v. bij Pro Health. Maar die test kost wel 450 euro.

Ik besloot op internet wat te zoeken naar onderzoek naar IgG-tests en voedselallergie. Ik vond enkele artikelen (hier, en hier) die ondermeer verwijzen naar een onderzoek van een Engelse adviescommissie: zij lijken te concluderen oa dat er nog weinig onderzoek is dat onderschrijft dat detectie van igg in het bloed wijst op allergie. .... Mmmm, dilemma: als mijn zoon allergisch is, is het handig dat we daar rekening mee houden, maar dan moeten we het wel 1st testen. Maar als niet zeker is dat die testresultaten wat zeggen, waarom zouden we dan zoveel geld uitgeven?

11 opmerkingen:

  1. Anoniem11:19 a.m.

    He Raoul,

    Robert hier (van Avantage, je kent me vast nog wel).

    Heb/ga jij die test nog laten uitvoeren?

    Ik zit ook over zo'n igg test te twijfelen vanwege gezondsheidsperikelen....

    Ik hoor van je

    groet,

    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Robert. Tuurlijk ken ik je nog :-). Alles goed? Ik lees over gezondheidsproblemen, maar geen idee hoe erg. Anyway: nee, ik ga dat geld niet investeren, ik twijfel teveel aan het nut/waarde... Dus als jij het wel doet, hoor ik graag hoe dat bevalt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem12:12 p.m.

    Raoul.

    Ik heb gisteren bloed ingeleverd voor de IGG test.

    De wijze van testen door IGG is echter nogal verschillend.

    Ik ben bij een dokter die zelf de IGG test aangepast heeft en zegt meer 'variatie' te kunnen testen. Ze werkt met 4 gradaties;
    0=okee
    1= mag in rotatie
    2= niet okee
    3 en 4 zijn zwaar niet verdraagzaam.

    Na de uitslag (2 weken) weet ik hoe ik mijn voedselpatroon aan moet passen.

    Deze dokter is zeer overtuigd dat veel ziektes door voedseloverdraagzaamheid beinvloed worden. Ze heeft veel patienten geholpen, via een patient ben ik bij haar gekomen.

    Ik houd je op de hoogte!

    O ja, let wel op d afkortingen! Er zijn bijv IGE (allergie/intolerantie) en IGG (v erdraagzaamheid) testen.


    groet,

    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank Robert! Kun je de naam/het adres van je arts geven?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem11:26 a.m.

    Raoul,

    Ik heb in de tussentijd redelijk wat opgestoken van de IGG test. Dit is meer eenvoedselverdraagzaamheidtest, weer wat anders dan een allergitest.

    Ik ben onder b ehandeling bij Medisynx. Behandeling isd een combo van acupunctuur en dieet. Zit in Westervoort (Arnhem), maar er zijn een stuk of 8 acupuncturisten in het land die deze methode volgen.
    De acupunctuur wijze schijnt bijzonder te zijn.

    Realiseer je wel: Deze test kost 700 euro! (sommige zorgverz. geven eenged. vergoeding)

    Ik heb over twee weken de uitslag, dan gat ik dieten. Duurt een week of 10 voordat je wat moet merken.

    Als je wilt, kan ik je mijn uistlag sturen, kan je eens kijken..

    Groet,

    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank Robert! Ik krijg graag die testresultaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anoniem2:25 p.m.

    Raoul.

    Ik heb de uitslag, hoe kan ik jou mailen??

    (of weet je mijn Avantage account nog ;-) )

    groet,

    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Helaas Robert, dat heb ik niet meer ;-). raoul.teeuwen apeding gmail puntje com .

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anonymous7:24 a.m.

    Raoul.

    Ik heb de uitslag, hoe kan ik jou mailen??

    (of weet je mijn Avantage account nog ;-) )

    groet,

    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank Robert! Kun je de naam/het adres van je arts geven?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Anonymous7:24 a.m.

    He Raoul,

    Robert hier (van Avantage, je kent me vast nog wel).

    Heb/ga jij die test nog laten uitvoeren?

    Ik zit ook over zo'n igg test te twijfelen vanwege gezondsheidsperikelen....

    Ik hoor van je

    groet,

    Robert

    BeantwoordenVerwijderen