woensdag, februari 06, 2008

Habbo hotel scamsite - krekel11 - Meerdal


(dutch) Een aantal dagen geleden kwam mijn dochter thuis met de vraag of ze op een nieuwe Habbo-site mocht. De URL die ze had was http://www.krekel11.nl/ . We bezochten de site, en dat leek gewoon de Habbo-site (zie afbeelding hiernaast). Volgens mijn dochter vertelden de kinderen elkaar dat het "een soort Habbo was waar je bij aanmelding gelijk al 5.000 credits kreeg". Een mooi vooruitzicht voor een kind! En omdat de site er precies als Habbo hotel uit ziet (ik las ook de kreet Mabbo), loggen kinderen met veel gemak in: ze tikken hun gebruikersnaam en wachtwoord van Habbo-hotel, en die komt daarmee mogelijk in handen van kwaadwillenden.

Want wat te zien was op die URL, is helemaal niet gemaakt door Sulake, de makers van Habbo-hotel. Alles wat op een Habbo-site lijkt, maar waarvoor je wat anders moet intikken dan www.habbo.nl is verdacht. Ik was dus op mijn hoede. Bij de organisatie die bijhoudt wie eigenaar is van welke website, de SIDN, zocht ik na van wie krekel11 was, en die stond niet op naam van Sulake. Habbo.nl staat dat wel.

Ik mailde Habbo met uitleg dat kinderen dachten veilig krekel11.nl te kunnen bezoeken, en vroeg of dat bij Habbo hoorde. Ik kreeg als antwoord: "Deze site is gemaakt door oplichters, laat uw dochter er dan ook niet naartoe surfen. We zijn bezig deze site te laten verwijderen van het internet. Het kan een goed idee zijn met uw dochter de homepage (veiligheidstips) door te lezen".

Met wat hulp van de Habbo-mensen vond ik op de hulp-pagina's van Habbo informatie over deze zogenaamde scam-sites, en daar staat ook dat Habbo b.v. nooit te vinden zal zijn op een ander adres dan habbo.nl.

Update 13 febr: Tros Radio Online deed een item over Habbo, scamsites en Krekel11.

Update 14 febr: Er blijken scripts te zijn waarmee mensen (en handige kinderen) vrij makkelijk hun eigen hotel kunnen starten. Zie evt de resultaten van een Google zoekopdracht op "habbo-retro" en sites als http://sngforum.info/ (Duits). Habbo retro hotels kunnen ongevaarlijk zijn. De truc is echter dat je niet weet wie er achter zit en met welke bedoelingen de retro-site is opgezet. Zorg dat je op die sites niet het zelfde inlognaam en wachtwoord gebruikt als op de echte Habbo-site; dan weet je zeker dat eventueel kwaadwillenden niet je echte Habbo-account kunnen kapen. En uiteraard is het altijd de vraag hoe lang de mensen achter de (kopie) Habbo (retro) site het leuk blijven vinden en wanneer ze de stekker er uit trekken en je hotel-kamer en spullen dus ineens verdwenen zijn. En verkopen ze wellicht je e-mail-adres aan spammers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten