zondag, november 02, 2008

Internet via glas? Vergt een nieuwe router?


(Dutch) Wij hadden internet via Planet (KPN): altijd erg tevreden over geweest! In onze nieuwe woonplaats werd internet via glas aangeboden door Reggefiber / Twennet / ConceptsICT. Hieronder wat er bij de overstap fout ging, maar 1st waarom je dan soms een andere router nodig hebt.

Ik gebruikte een Draytek Vigor 2600plusAnnexA om mijn lokale LAN machines via ADSL te laten internetten. Ik probeerde die Draytek (en mijn 8-poorts Sweex switch) te gebruiken om internet via de glasvezel aan de gang te krijgen, maar kreeg het niet voor elkaar. Vanuit de glas-aanbieder kreeg ik een 195-IP-adres. Op mijn LAN moest ik private IP-adressen gebruiken uit de 10- of 192-reeks. Waar moest ik welke kabels steken?

Ik concludeerde uiteindelijk dat dit niet ging lukken met wat ik in huis had. Mijn switch heeft namelijk geen DHCP-functie, dus met alleen de switch ging het niet lukken. En de Draytek gaat er volgens mij van uit dat de WAN-verbinding altijd via de ADSL-poort binnen komt: ik kan niet 1 van de 4 poorten als WAN-poort definieren of afschermen, zodat ik de rest als LAN-poorten kan gebruiken.

Dus vandaag heb ik een Linksys (Cisco) WRT54G2 gekocht. Ik had al een WRTG54, en het feit dat je daarop allerlei open source firmwares kunt zetten, geeft je vrijheid. De WRT54G2 heeft een bedrade WAN-poort, en daarnaast 4 LAN-poorten. Nu surfen we dus via glas.

Jammer dat mijn telefoontje naar de ConceptsICT-helpdesk niet hielp: "nee hoor meneer, moet gewoon kunnen met de Draytek .... ik heb thuis volgens mij alleen een switch tussen het glas en mijn LAN" . Ach, je moet maar net de goede helpdesk-medewerker treffen. Ik ben nu erg benieuwd naar de kwaliteit van de dienstverlening en het signaal... Ook de TV en de telefoon loopt over het glas. In de aanloop (aanvraag/aanleg-fase) kregen we de indruk dat de communicatie tussen alle partijen waar ConceptsICT mee werkt alles behalve vlekkeloos loopt. Ik hoop dat we over enige maanden kunnen zeggen dat als het eenmaal is aangesloten, het ook goed werkt, meestal in de lucht is en van goede kwaliteit (signaal) is!

Update 17 november: we kunnen sinds de aansluiting overigens niet gebeld worden :-(. De telefoon gaat wel over als je ons belt, alleen horen wij niets. Mensen denken dus dat wij continu niet thuis zijn. We kunnen wel bellen. De nummerportering is fout gegaan, al 2 maal, volgens Concepts ICT. Foutjes kunnen gemaakt worden, alleen jammer dat we de meeste keren van de helpdesk 1st te horen krijgen dat het 'morgen werkt'. En jammer dat als het bij de volgende poging het werkend te maken niet lukt, je dan weer een extra week moet wachten :-(.

Update 20/11: we kunnen nog steeds niet gebeld worden via Concepts en ook vandaag gaat het ondanks toezeggingen niet werken. Ongelooflijk wat er fout kan gaan: we hebben nu echt al tientalle malen Concepts gebeld. Nu kregen we vandaag te horen dat het lag aan KPN, die moesten we zelf maar eens bellen. En ook daar een drama: echt UREN gebeld, tientalle mensen gesproken, doorverbonden, vele malen je verhaal opnieuw vertellen, foute doorverbindingen (zou KPN meten hoe vaak doorverbonden wordt? En hoe vaak dat fout gaat (3 maal na doorverbinden een verbroken verbinding zojuist)?), mensen die de info in hun systeem heilig achten ("nee meneer, in het systeem staat...") ... vast allemaal goed bedoeld, maar voordat je iemand spreekt die je ECHT kan helpen... We hebben nu vele datums gehoord van zowel KPN als Concepts. Volgens KPN heeft Concepts pas op 3/11 nummerportering aangevraagd (dat zou kunnen, omdat in de brief van Concepts, die wij een week voor activering ontvingen, onterecht stond dat wij een nieuw telefoonnr zouden krijgen, waarbij het nr werd vermeld dat we al hadden bij KPN, waarop ik direct Concepts heb verteld dat we dat nr al hadden en dat verhuisd moest worden), 4 dagen nadat alles bij ons had moeten werken. En KPN mag daar een maand over doen: "ik zie in ons systeem 3/12". Maar Concepts heeft ons dat nooit verteld: het zou altijd morgen, of de 12/de, de 20ste etc werken... Andere KPN-er: "uw wensdatum is 12/11". Nee, onze wensdatum was 30/10 (maar kennelijk heeft Concepts na al onze telefoontjes etc een poging gedaan de datum naar voren te halen en is dat in het KPN-systeem als wensdatum neergezet, maar dat is dus de Concepts-wensdatum ;-)). Ik wordt eindelijk een keer gebeld door Concepts (dank Frank!): er is een nieuwe datum: 24/11. Na zoveel datums weet je niet meer wat je moet/kan geloven... We hopen er maar het beste van. Wat een drama-traject. O ja, na contact met KPN toch nog maar een keer de telefoon overgeprikt naar KPN-koperkabel en het lijkt of we daar toch nog op gebeld kunnen worden...

En voor iedereen die dat zoekt (waaronder ik zelf weleens): de DNS instellingen / DNS-servers van Concepts ICT zijn 213.197.28.3 en 213.197.30.28. Een goed alternatief zijn de DNS-servers van OpenDNS: 208.67.222.222 en 208.67.220.220.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten