vrijdag, maart 18, 2011

Video omzetten voor op je iPhone


(Dutch)Heel veel is makkelijk op een Apple apparaat. Maar ze zijn niet perfect ;-). Zo is het voor veel mensen zoeken hoe ze videomateriaal nu zo krijgen dat het op bv hun iPhone / iPod / iPad etc af te spelen is. iPhoneclub.nl had daar een artikel over, maar de reacties bevatten zo mogelijk nog betere info. Ik vat het (voor mezelf, maar wie weet voor meer mensen :-)) even samen:

- iPhoneclub wijst op het gratis (en open source) Media Converter, en op het niet gratis, maar wellicht wel veel betere, CinexPlayer

- een reageerder zweert bij het betaalde AVPlayer

- een ander wijst op het gratis Miro Media Converter

- anderen wijzen op de standaard mogelijkheden: "Dit kan dus ook gewoon met Quicktime. Bestand openen en dan save as. Geen extra programma’s nodig" en "Quicktime! In het menu deel > iTunes, ok klikken en klaar. Wanneer je Perian hebt geinstalleerd voor Quicktime dan kun je allerlei extra formaten afspelen die Quicktime standaard niet ondersteund (divx, mkv, en veeeel meer), en kun je die formaten ook gewoon omzetten naar mp4 voor de iPhone, OOK FLASH VIDEO’s!"

- op deze blogpost kreeg ik via Facebook nog de tip om te kijken naar Buzz Player, een iPhone video player die veel formaten aan kan

- een andere reactie via Facebook gaat over een betaalde app om video om te zetten: "Als je een dvd wil omzetten is DVD mobile van Slysoft (niet gratis) superhandig. Alle formaten als output en instelbare resoluties en framerate. Ik zet de favoriete DVDs van m'n dochters zo om tbv Apple tv en iPad ;-)"

- vanaf OSX 10.7 kun je door in de Finder rechts te klikken op een videobestand de optie "encode selected video files" vinden

- mensen die MKV-bestanden willen omzetten wordt gewezen op de volgende info: "9 van de 10 MKV gebruiken al h.264 als video codec. Het enige wat je nodig hebt is een programmatje als MKVTools die de video en de audio uit de mkv haalt en deze in een mp4 container steekt. Met Subler kan je dan achteraf ondertitels toevoegen"

Toen ik een MKV moest omzetten (in mijn geval naar iPad-formaat), had ik zelf succes met Media Convertor. Ik had ondertitels nodig, en die vond ik op ondertitels.com (of een andere). De ondertitels kon ik aan de m4v-formaat-film toevoegen via Subler, maar ze liepen niet helemaal gelijk met de film: daarom heb ik gratis en online de tijd van de ondertitel-srt aangepast. En vergeet ook het open source HandBrake niet: daarmee kun je bv perfect een DVD omzetten naar iPad-formaat, waarbij je keurig kunt selecteren welke ondertitels je er bij wil hebben.

Beeld-bron: pavtube.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten